Internationale samenwerking helpt invoering Nutri-Score

nutriscore

Een samenwerking tussen autoriteiten van Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Spanje en Zwitserland moet de uitrol van voedingslabel Nutri-Score in goede banen leiden. Er zijn een Stuurgroep en Wetenschappelijk comité opgericht.

De Stuurgroep brengt de vertegenwoordigers samen die verantwoordelijk zijn voor de toepassing en uitrol van Nutri-Score in elk land. Op 25 januari jl. was de eerste vergadering. De samenwerking moet het gebruik van het voedingslabel door levensmiddelenbedrijven vergemakkelijken. Daarnaast heeft de Stuurgroep als doel kleine bedrijven tegemoet te komen en een link met consumenten te creëren door middel van efficiënte en gemeenschappelijke procedures.

Het Wetenschappelijk comité controleert ondertussen of Nutri-Score doet wat het moet doen. Met andere woorden: pakt het systeem inderdaad gunstig uit met betrekking tot de gezondheid van consumenten? De logo's moeten daarnaast in lijn staan met voedingsrichtlijnen. Het comité vergaderde voor het eerst hierover op 12 februari jl.

Over Nutri-Score

Op het logo van de Nutri-Score staan vijf categorieën, A t/m E - variërend in kleur van donkergroen (A) naar rood (E). De score geeft aan hoe 'gezond' een product is ten opzichte van andere opties in dezelfde categorie. Het label moet de consument helpen voor gezondere producten te kiezen. Onderzoek van de Universiteit Gent toont aan dat Nutri-Score daar inderdaad in slaagt. In het persbericht van Rijksoverheid lees je meer over de implementatie van Nutri-Score.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Packaging Innovations ‘pakt door’ richting de toekomst

Packaging Innovations ‘pakt door’ richting de toekomst

Packaging Innovations is terug: 17 en 18 november 2021 stond Taets in Zaandam in het teken van (consumenten)verpakkingen. Rowdy van den Nieuwenhuizen, Head of Marcom en Content bij Easyfairs: “We hebben als organisatie echt enorm genoten bij het zien van de gesprekken die onze exposanten, partners en bezoekers met elkaar hadden. Daarnaast waren wij...

Verpakkingsspecial 2021 nu te lezen als digitaal magazine

Verpakkingsspecial 2021 nu te lezen als digitaal magazine

Alea Publishers lanceert de jaarlijkse Verpakkingsspecial als digitaal magazine. Deze maand wordt de papieren editie meegestuurd met alle food titels.

Jouw bijdrage in de Verpakkingsspecial 2021?

Jouw bijdrage in de Verpakkingsspecial 2021?

Dit najaar gaat de verpakkingsspecial van EVMI, vol met nieuws en de laatste ontwikkelingen omtrent verpakken, weer mee met alle food titels van Alea Publishers. Ook jouw bijdrage kan in het magazine komen te staan.