Jeffrey Claassen van Intelligentia Taste Rooms won 3 maart De Gouden IJscreatie 2020. De tweede plaats was voor Mark van Gaal van IJs & Spijs in Haps en de derde plaats voor Kees Baars jr. Van IJsie Prima in Callantsoog. De top-3 is genomineerd voor IJssalon van het Jaar 2020.

Dit jaar gingen 15 ijsbereiders de strijd aan in de IJs-vakwedstrijd de Gouden IJscreatie. De deelnemers moesten binnen 6 minuten, vier identieke ijscoupes/-creaties te maken. Dit deden zij op het wedstrijdpodium, twee aan twee, in het zicht van een vakjury, kinderjury en publiek. Achter de coulissen werden de creaties ook nog eens beoordeeld door een blinde jury. Het was een spannende race tegen de klok, waarbij deelnemers tijdens het bereiden van de creaties allerlei vragen op zich afgevuurd krijgen van presentatrice Mascha de Rooij. Vast onderdeel van de ijscreatie was de ijssmaak van De Gouden IJsspatel - dit jaar kersensorbetijs.

Cherry Blossom

Uiteindelijk won Jeffrey Claassen met zijn creatie Cherry Blossom. Deze winnende ijscoupe bevatte bijzondere smaakcombinaties. De presentatie viel op door een behoorlijke toef suikerspin bovenop een kersenboompje. Een afgedekt Japans kommetje bevatte een combinatie van sorbetijs van biologische zwarte kersen uit Mierlo, witte chocolade-ijs (Zephyr) van Cacao Barry geïnfuseerd met jasmijnbloesem, demi-ijs van rode vruchten, een saus van zwarte kersen met yuzu, crumble van amarettini met crunch van gepofte rijst (gecoat met pure chocolade), een wafel van sakurabloesem met daarin een gel van zwarte kers en yuzu. Daarbovenop limoenmeringues in de vorm van bloesem, shiso-cress (Japanse basilicum) en schuim van rijstemelk, licht geïnfuseerd met kersenbloesem. Tot slot huisgemaakte parfum van rijstemelk en kersenbloesem en een suikerspin van sakurabloesem. Hij staat op de kaart voor 10 euro.

Kinderjury

Naast de vakjury was er ook een speciale kinderjury. Zij wezen de creatie Bonboloni con gelato van Joost Coolegem van IJssalon Matteo in Oisterwijk aan als beste IJscreatie. Drie gevulde beignets met daarin kersensorbet, hazelnootroomijs en yoghurtijs. Daaronder een lobbig geklopte slagroom anglaise en gezouten caramelsaus. Verse frambozen, pistachenootjes, hazelnootkorkant en chocoladesnippers maakten de coupe af. De 9-jarige Krijn Plugge was erg te spreken over de ijscreatie van Coolegem. “Ik vond hem heel leuk en lekker. Het leken net kleine hamburgertjes.”

Meer dan een ijscoupe

De Gouden IJscreatie is dé vakwedstrijd om de mooiste, lekkerste en meest originele ijscoupe van Nederland. De bewoording ijscoupe dekt de lading echter al lang niet meer. Naast het traditionele glaswerk ziet de jury steeds vaker andere materialen voorbijkomen. Van keramieken schalen tot houten serveerplanken. Daarom is gekozen voor de wedstrijdnaam De Gouden IJscreatie. Ook deze editie kwamen de meest unieke stukken voorbij. Zo serveerde de nummer 3, Kees Baars, een creatie met de naam #GELATO op een beeldschermpje. Mark van Gaal van IJs&Spijs benutte de extra tijd die hij over had door een liedje af te spelen. Zo creëerde hij extra beleving bij het proefmoment van de jury.

IJssalon van het Jaar 2020

De top-3 van De Gouden IJscreatie is genomineerd voor de titel IJssalon van het Jaar 2020. Dit jaar dingen maarzes ijssalons mee naar de titel IJssalon van het Jaar. De top-3 uit De Gouden IJsspatel, die plaatsvond op 2 maart in de Evenementenhal Gorinchem, maakt het lijstje compleet. In de komende maanden worden deze ijssalons onder meer bezocht door een mystery guest en onderworpen aan een hygiënecheck. De winnaar van de titel wordt medio juni bekendgemaakt.

De IJs-vakwedstrijden

De organisatie van de IJs-vakwedstrijden (De Gouden IJsspatel, De Gouden IJscreatie, IJssalon van het Jaar), is in handen van de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum. De belangenbehartiger van ambachtelijke ijsbereiders in Nederland. Met deze wedstrijden tonen ijsbereiders hun vakmanschap en kunnen ze zich aan elkaar meten, maar creëren ze ook aandacht voor ambachtelijk bereid ijs bij de consument.

 

Dit artikel verscheen eerder op: Vakblad IJS!

Altijd op de hoogte blijven?