Inspiratie en netwerken bij Bakeplus
Borrelen, netwerken en inspiratie; die drie zaken stonden centraal bij het jaarlijkse evenement van Bakeplus. Maandag 11 september 2023 verzamelden 25 leveranciers bij 'de Kaap' in Zoelen.
Een aantal leveranciers gaf een proeverij voor de klanten van Bakeplus. De proefsessies waren dit jaar in een nieuw jasje gestoken, in plaats van een lunch zoals het afgelopen jaar, presenteerden verschillende leveranciers producten in een korte presentatie gebaseerd op trends en inspiratie op het gebied van brood, patisserie, chocolade en ijs. Door deze manier van presenteren was het verschil tussen de producten duidelijk te proeven. Bakkers in bedrijf woonde twee proefsessies bij.
Vier soorten (slag)room
Dré Eversteijn van Debic zette de aanwezigen een proeverij van roomsoorten voor. Geïnspireerd op de huidige trends minder suiker en vegan, proefden de bakkers en ijsbereiders vier verschillende producten: slagroom met 8% suiker (voorheen 12,5%), Prima blanca max, Duo room en Vegantop. Van het laatste product liet Eversteijn ook een product met hazelnoot proeven. “De Vegantop smaakt niet naar slagroom, dat hebben jullie gemerkt en dat kan ook niet. Maar door het gebakje te laten proeven, merk je dat je met vrij eenvoudige aanpassingen van Vegantop een lekker vegan gebakje kunt maken.”
Tien soorten chocolade
Onder leiding van Ton Jongejans van Callebaut kregen de bakkers en chocolatiers tien soorten chocolade te proeven. Meer of minder suiker, meer of minder cacao of cacaomassa, het kwam allemaal aan de orde. Van de meest bekende soorten W2, 823 en 811 tot Sao Thomé (met toets van rood fruit en 70% cacao) tot de power 80 die niet overal in de smaak viel vanwege de bitterheid en het droge mondgevoel. “De smaak van de cacao en de cacaomassa komt sterker naar boven als er minder suiker toegevoegd is”, legt Jongejans uit. Ook legt hij uit dat het percentage cacao en cacaomassa minder zegt over de smaak en kracht van de chocolade dan de herkomst en verwerking van de cacaobonen.
Puratos presenteerde een proeverij van bier en brood-combinaties en Sonneveld hielp bakkers op weg met een inspiratiesessie over producten met amandel.
Bijverkoop stimuleren
Uiteraard presenteerde Bakeplus zelf ook nieuwe producten om bakkers en ijsbereiders te ondersteunen. Zo stonden er zoute sticks, een product ontwikkeld door bakker Arjan Bakker en zijn vrouw. “Het ontstaan van de zoute sticks komt voort uit een tripje naar Sigep, we gingen heen voor de ijsbeurs, maar kwamen thuis met het idee om dit product te maken” vertelde Arjan in een interview in het magazine van Bakeplus. Maurice Burger, commercieel manager van Bakeplus, wijst erop dat de zoute sticks een mooie manier voor een bakker kunnen zijn om bijverkoop te stimuleren. “Het is een product met een langere houdbaarheid dus dat is fijn voor de bakker. De consument gaat steeds meer voor gemak en daar draag je aan bij als je naast het brood voor de lunch ook dit soort zaken voor bij de borrel kunt verkopen.”
In dat plaatje past ook de notenbar die Bakeplus presenteert. “Bakkers kunnen noten en gedroogd fruit uiteraard in hun eigen producten verwerken, maar hoe mooi is het als je als bakker een eigen notenbar hebt, waar je klanten voor bij de borrel naast wat breek- of stokbrood ook die zoute sticks en noten mee kunnen nemen.” De notenbar is een product vanuit Bakeplus zelf en de accountmanagers kunnen bakkers hier uiteraard meer over vertellen.
Order Lemon stond op het evenement om bakkers te laten zien hoe makkelijk hun bestelapp werkt. Met een demo konden aanwezigen testen hoe het in zijn werk gaat.
Tot slot bood Bakeplus ook weer inspiratie in de vorm van een prachtige broodtafel van Hans Som, broodartiest, veelvuldig kampioen en een voorbeeld voor vele bakkers. “En Hans staat ook altijd klaar voor baktechnisch advies, mochten bakkers daar behoefte aan hebben”, laat Burger weten.
Producten van leveranciers
Ireks presenteerde naast verschillende smaken vruchten- en notenpasta’s van Dreidoppel, ook het eerste speltvolkorenbrood. Irca liet verschillende vullingen proeven die bakkers bijvoorbeeld in croissants kunnen gebruiken, van pistache- en hazelnootcrème tot lemoncurd. Dossche Mills had het thema van het Bakeplus evenement aangegrepen om bakkers te inspireren met bier (van eigen graan) en een bijbehorend ‘borrel-breekbrood'. Puratos ontwikkelde een nieuw product. 'GrainDesign Black&White' is een brooddecoratie van gezouten zwarte sesam, Nigellazaad (zwarte komijn) en witte rijstvlokken die samen zorgen voor extra kleur en smaak.