Initiatiefnemers Eberhardje brengen koekje op consumentenmarkt

16 februari 2021 Redactie Bakkers in bedrijf

Het ‘Eberhardje’ wordt al twee jaar geserveerd in de Amsterdamse horeca. Nu vinden de initiatiefnemers, Résalieke Vlieger en Ineke Kuiper, tijd voor de volgende stap. De consumentenmarkt.

In december 2020 startten Résalieke Vlieger en Ineke Kuiper een crowdfunding om de stap naar de consumenten mogelijk te maken. Vanaf 14 februari worden de koekjes in een consumentenverpakking verkocht bij tien horecalocaties in Amsterdam. Op deze manier brengen de Eberhardjes in het kader van 'support your locals' meer mensen naar de horeca. Daarnaast wordt de opbrengst van de verkoop gebruikt voor het steunen consumenten van verschillende verbindende initiatieven in Amsterdam.

Het Eberhardje

Résalieke en Ineke lieten zich voor het koekje inspireren door burgemeester Eberhard van der Laan. Deze gaf voor zijn overleden alle Amsterdammers de afscheidsopdracht  'Zorg goed voor onze stad en voor elkaar' mee. Samen met de Amsterdamse bakker Holtkamp Horeca Patisserie en Croquetten ontwikkelden ze het Eberhartje. Een hartvormig roomboterkoekje met een vleugje vanille en in het midden de drie Andreaskruisen van Amsterdam. In twee jaar tijd werden in de Amsterdamse horeca zo'n twee miljoen Eberhardjes verkocht.

Kracht van verbinding

De twee geloven in de kracht van verbinding door juist op een laagdrempelige manier mensen bij elkaar te brengen. Zij zien het Eberhardje als 'positief tegengeluid' in deze tijd waarin we zoveel afstand moeten houden. De opbrengst van de verkoop gaat naar de bijbehorende stichting. De stichting steunt initiatieven van Amsterdammers voor Amsterdammers en maakt het goede in de mens zichtbaar. Dit doet de stichting in samenwerking met Mensen Maken Amsterdam.

Altijd op de hoogte blijven?