Met de feestdagen voor de deur maken bakkerijen en patisserieën zich op voor drukke dagen. Met een lekker product en goede marketing kan de verkoop verdubbelen en lonkt er zelfs landelijke faam. Wij spraken een aantal prijswinnaars van bakkerswedstrijden over de sleutel van hun succes. Vandaag het tweede deel met Gertjan Treur, winnaar van de amandelstavenkeuring van het Echte Bakkersgilde 2017.
Voor Gertjan Treur leverde de prijs niet alleen regionale maar ook landelijke faam op. “We zijn toen zelfs in de uitzending geweest op Radio 538. Hierdoor explodeerde de verkoop en kregen we bestellingen uit het hele land.”
Over het winteraanbod heeft Treur nog niet heel diep nagedacht, maar het kan goed zijn dat hij weer inzet op zijn amandelstaaf, want ‘never change a winning team.’ Een belangrijke eigenschap van de succesvolle amandelstaaf, die hij veel verkoopt in zijn winkels in Schoonhoven en Lekkerkerk, is de ambachtelijke bereiding. “Ik maak niets van tevoren klaar en gebruik geen halffabricaten.”
Het maken van een perfecte amandelstaaf komt nauw. Het bladerdeeg moet veel laagjes hebben en lekker krokant zijn, en de amandelspijs moet smeuïg zijn. “Door toevoeging van een klein beetje citroenrasp krijgt de spijs de specifieke, lekkere smaak die alleen bij ons te krijgen is”, onthult Treur een deel van zijn geheim. “Verder gebruik ik veel boter, waardoor de korst veel laagjes krijgt en er een strakke staaf ontstaat.” De specialist maakt daarbij gebruik van caroteenboter, wat behalve een lekkere smaak een mooie kleur aan het product geeft.
Dit was het tweede deel van het artikel Bakkersgeheimen voor de feestdagen. Donderdag 26 november verschijnt deel 3. Lees hier deel 1 terug. Abonnees lezen het complete artikel online of in Bakkers in bedrijf 8-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 39,99 ex. btw.