Hoofdredacteur AD blameert zichzelf en oliebollentest

23 december 2017

Hoofdredacteur Hans Nijenhuis van het Algemeen Dagblad bracht gisteravond eigenhandig de hele AD-oliebollentest in diskrediet op TV. Het zit de krant niet mee. Recent raakte ook de klassieke AD-haringtest in opspraak.

Door Cécile Janssen - Foodlog

Het had dit jaar, bij het 25-jarig jubileum van de bollentest, nog wel een feestje moeten worden met maar liefst 250 te testen oliebollenkramen. Na de ophef rond de AD Haringtest, bleek ook bij de oliebollenbakkers ongenoegen te heersen.

Bij het tv-programma Jinek traden gisteren de vorig jaar een 1 scorende Jordy Bakker én Hans Nijenhuis aan. Nijenhuis bleek niet te weten hoe het testpanel van het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO) te werk gaat. Wij wel: met een man of 20 à 30 worden er gedurende 3 weken avond aan avond zo'n 20 oliebollen geproefd. Het testpanel geeft cijfers tussen de 3 en de 8,5. Lagere en hogere cijfers komen dus voor rekening van de krant, net als de bewoordingen in de recensies die geschreven worden door de journalisten die de oliebollen ophalen. Die journalisten maken geen deel uit van het smaakpanel.

De discussie bij Jinek liep uit de hand, met als finale uitschieter uit de mond van AD-hoofdredacteur Nijenhuis: "Als je bakt zoals je praat, dan verbaast het me niet dat je als laatste bent geëindigd."

"Een foute opmerking", krabbelt de hoofdredacteur vanmorgen terug. In het NOS Radio 1 Journaal biedt hij zijn excuses aan voor de op de sociale media en masse gewraakte opmerking. "Mijn hele optreden daar was een afgang. Ik was niet goed geïnformeerd over de details van onze eigen testen. Daardoor raakte ik geïrriteerd en toen maakte ik een foute opmerking. Excuus, ik ga het rechtzetten." Nijenhuis belooft een bloemetje aan Bakker en diens zus Bianca. Ook gaat hij zich verdiepen in de AD-oliebollentest. Dat beloofde hij overigens al eerder, toen hij uitlegde dat het bij de jubileumeditie zal gaan om "het vinden van de beste oliebol, niet de slechtste.”

De Haarlemse oliebollenbakker Bakker is niet onder de indruk van Nijenhuis' excuses of bloemetje. Hij meet zijn succes af aan rijen met klanten voor zijn kraam. "Mijn klanten zijn voor mij de test. Daarom hecht ik geen waarde aan de AD-test. Wie neemt het nog serieus?"

Altijd op de hoogte blijven?