Passie, Emotie en Liefde voor de klant - Richard Lopes-Slot

Een robot kan geen passie, emotie of liefde aan de klant tonen. Nóg niet, tenminste. Maar experimenten met sociale robots verlopen steeds succesvoller. Hoe lang duurt het nog voordat winkelmedewerkers en adviseurs vervangbaar zijn? Dat ligt er maar net aan hoeveel passie, emotie en liefde je voor de klant aan de dag legt, aldus ondernemer, trainer en coach Richard Lopes-Slot.
Met zijn boek 'Passie, Emotie en Liefde voor de klant' heeft Richard Lopes-Slot een handboek voor excellente klantbediening afgeleverd, geschikt voor iedereen – in loondienst of zelfstandig – die zijn klant uitmuntend wil bedienen. Adviseurs en winkelmedewerkers zijn een cruciale schakel in vrijwel ieder aankoopproces. Of er nu bankzaken, vakanties of broodjes moeten worden verkocht: zonder liefde, passie en emotie van de adviseur of verkoper wordt de klant niet echt blij, en zeker geen vaste klant of ambassadeur.
Lopes-Slot gaat in zijn boek uit van een ‘cloud’, die door een adviseur met zo veel mogelijk regendruppels wordt gevuld. Voorbeelden van ‘regendruppels’ zijn kennis, competenties en vaardigheden, positieve karaktereigenschappen, voldoende luisteren, samenvatten, empathie, nieuwsgierigheid en resultaatgerichtheid. Een gevulde cloud leidt uiteindelijk vaak binnen zeven minuten tot een perfecte tornado: geen tornado die chaos achterlaat, maar eentje die structuur geeft en een klantbeleving van 9+. Een tornado die het hart van de klant bereikt, doordat de verkoper die de storm veroorzaakt, gericht is op zijn gevoel. Daarvan profiteert volgens de auteur niet alleen de klant, maar ook de adviseur zelf. Een excellente verkoper heeft immers meer plezier in zijn of haar werk, trekt leukere klanten, behaalt meer omzet en ervaart bovenal meer voldoening.
Belangrijk onderdeel van de excellente klantbeleving is het zogenaamde ‘turbogesprek’. Dit bestaat uit het begroeten van de klant, inventariseren van wensen en verlangens, adviseren/verkopen, contracteren en afsluiten. En dat alles binnen zeven minuten. Van groot belang tijdens het inventariseren is dat de klant meer aan het woord is dan de verkoper. Hoe minder de klant wordt gehoord, hoe langer het duurt om hem te helpen en hoe minder klanten er dus op een dag passeren. Het loont dus de moeite om met liefde, passie en emotie te luisteren.
Passie, Emotie en Liefde voor de klant van Richard Lopes-Slot is verkrijgbaar bij Boek-plus.nl, de online boekhandel die meer dan 70.000 titels binnen 24 uur kan leveren, zonder verzendkosten.
Titel: Passie, Emotie en Liefde voor de klant | ISBN: 9789082853506 | Prijs: 19,95
Altijd op de hoogte blijven?
Dossiers
Meer over
Lees ook
Het juiste doen als niemand kijkt - Frank Peters
In dit boek geeft reputatie-expert Frank Peters zijn visie op reputatiemanagement en integer leiderschap. Bekende Nederlandse filosofen, wetenschappers en denkers vullen hem aan op het gebied van ethiek.
Boek over de historie van Mennobrood uit Witmarsum
Op vrijdag 9 september presenteren akkerbouwer Menno de Vries en molenaar Christa Bruggenkamp het eerste exemplaar van het boek Van Oergraan tot Mennobrood. De burgemeester van de gemeente Súdwest-Fryslan mag het eerste exemplaar in ontvangst nemen.
Vakantieboek voor managers
Het Vakantieboek voor professionals en managers 2022 bevat de beste boeken en artikelen die het afgelopen jaar onder de aandacht kwamen van de redactie van uitgeverij Business Contact. "Dit zijn de pareltjes die we afgelopen jaar langs hebben zien komen op de uitgeverij."