Bakkers verkopen veel Hollands gebak, zoals de bananensoes, vruchtenschelp, kasteeltje, slagroompunt, hazelnootschuim en appelgebak. Hoe steek je deze klassiekers in een nieuw jasje? 

"We hebben nagedacht over hoe we het nu anders kunnen doen, hoe we het wat meer cachet kunnen geven. De hoofdsmaken blijven hetzelfde, dus dezelfde smaken zoals we ze van vroeger kennen” vertelt patissier Jeroen Goossens. Samen met Peter Remmelzwaal geeft hij tips.

1. Maak zowel een gebakje als een grotere taart

Alles wat de bakker maakt, wordt verkoopbaar of winstgevend als je het in grotere hoeveelheden maakt. Met dezelfde ingrediënten kun je een een gebak- en een taartversie maken. en dezelfde texturen. Bijvoorbeeld een bananensoes en een soezentaart, een vruchtenschelp en Open Confiture taart, en een slagroomschelp en een slagroomtaart. “Zo kun je in één serie honderd gebakjes en zestig taarten maken, allemaal met dezelfde vulling”, zegt Remmelzwaal.

  • 2. Decoratie
  • Decoreer je gebak met een originele decoratie. Goossens maakt bijvoorbeeld een decoratieve vlinder van chocola. Dit kost in eerste instantie misschien wat meer tijd. Goossens: "Je moet het graag willen én je moet het vooral vaak doen. Ik heb ooit eens zevenhonderd van deze vlinders gemaakt voor een dessert. Dan krijg je er vanzelf handigheid in!”

3. Smaken

Het is belangrijk om bij de essentie van de smaken te blijven. Remmelzwaal: "We hoeven niet altijd een taart met tien laagjes of veel verschillende texturen te maken. Belangrijk is dat de smaken kloppen".

4. Nieuwe producten

Geef ook een twist aan vertrouwde producten. Remmelzwaal geeft als voorbeeld de slagroompunt, die hij opbouwt als kerstboom. “Het is wel belangrijk dat je je vaste klanten naast het vaste assortiment blijft triggeren met nieuwe producten”, vertelt hij.

Tijdens de eindejaarsdemonstratie van Vipam lieten Goossens en Remmelzwaal zien hoe je van Hollandse klassiekers een twist kunt geven. In Bakkers in bedrijf 9-2018 staat een verslag van deze demonstratie.

Altijd op de hoogte blijven?