Hoe gaan de ijssalons om met het mooie weer?

7 april 2020
Foto: Unsplash

Momenteel is het mooi lenteweer in Nederland. De zon schijnt en de temperatuur is aangenaam. Echt weer om ondanks de coronamaatregelen een ijsje te gaan halen. IJssalons die open zijn moeten er voor zorgen dat hun klanten 1,5 meter afstand van elkaar houden. Hoe gaan de ijssalons hiermee om?

De media meldden dat het bij verschillende ijssalons druk was het afgelopen weekend. Er vormden zich lange rijen voor de ijssalons, waarbij de 1,5 meter afstand wel gerespecteerd werd. Intermezzo opende in Tilburg een drive-thru-ijssalon, waar klanten veilig in de auto een ijsje konden halen. Veel mensen maakten hier gebruik van. Volgens het Brabants Dagblad liep de wachttijd op tot 2 uur. 

IJssalon Van der Poel in Hengelo koos ervoor om alleen halve liters ijs voor thuisconsumptie te verkopen. "De doorloopsnelheid ligt daardoor een stuk hoger dan losse bolletjes scheppen. Gemiddeld staan er niet meer dan drie klanten te wachten voor een van de twee balies", vertelt eigenaar Pieter van der Poel aan RTV Oost. En IJssalon Sebastiaan bezorgde vanwege de maatregelen ook ijs thuis. En natuurlijk zijn er ook salons die de moeilijke keuze maakten om niet open te gaan.

Wat mag wel, wat mag niet?

Maar het afgelopen weekend zorgde ook voor vragen. Wat mag nu wel, wat mag niet. Zo liet RTL Nieuws een moeder zien die vlak voor de ijssalon haar kind een lepeltje ijs gaf. Dat leidde tot discussie onder de leden. IJs mag alleen verkocht worden voor thuisconsumptie, maar is de ondernemer verantwoordelijk als de klant besluit om dit op afstand van de ijssalon toch buiten op te eten?

Het Ambachtelijk IJscentrum begrijpt de verwarring en is in overleg met Koninklijke Horeca Nederland over duidelijke regels voor de ijssalons. Tot die tijd adviseert voorzitter Teun Loonen het volgende. "Laat ons nu allemaal de volgende zaken hanteren: 1,5 meter afstand, géén handijs verkoop, een afhaalloket, géén consumptie in of in de omgeving van de zaak. Dus: geen hoorntjes omdat dit directe consumptie in de hand werkt. De vereniging doet een klemmend beroep op een ieder zijn verantwoordelijkheid. Met als doel: zo snel mogelijk dit coronavirus onder controle te krijgen, zodat de maatschappij weer kan functioneren. Niets meer en niets minder. Het grote gevaar schuilt hem in het feit dat de regels door een ieder een klein beetje worden opgerekt, zodat het risico bestaat dat er straks niemand meer weet hoe het oorspronkelijk was afgesproken. We willen zeker niet met het vingertje wijzen; het gaat ons erom dat we van dit probleem af komen!"

Daarnaast adviseert het IJscentrum ook om na te denken over alternatieven voor de vitrineverkoop. Bijvoorbeeld online bestellen, een drive through, een bestelling via whatsapp, ijs voorverpakt in de vitrine leggen en bezorgen.

Dit artikel verscheen eerder op: Vakblad IJS!

Altijd op de hoogte blijven?