De coronacrisis heeft grote gevolgen, ook voor bakkers. Nieuwe richtlijnen en maatregelen volgen elkaar in rap tempo op. Wat mag (nog) wel en wat niet? Vooral voor bakkers die grotendeels afhankelijk zijn van horeca of business to business is het lastig. Welke oplossingen bedachten zij?
Maatregelen in de winkel
Een rondje langs verschillende bedrijven, verspreid over het land, laat zien dat alle bakkers hun maatregelen tegen het nieuwe coronavirus (Covid-19) hebben genomen. Ze hebben de hygiëneregels aangescherpt en velen hanteren een maximaal aantal klanten in de winkels. Om ze te helpen bij het bewaren van voldoende afstand, is tape op de vloer aangebracht.
Tineke Plagmeijer van Broodje van Eigen Deeg in Groningen merkt dat haar klanten uit zichzelf al afstand houden. Daarnaast hebben ze schermen in de winkel opgehangen om medewerkers en klanten te beschermen. Ook vragen ze klanten om zoveel mogelijk contactloos te betalen.
Personeel
Met personeel zijn ze voorzichtig. “Wie verkoudheidsklachten heeft, moet thuisblijven", zegt Tineke. Ze maakt zich geen zorgen aan een gebrek aan personeel. Mochten er meer medewerkers ziek worden wil ze personeel van gesloten horecazaken in de buurt inhuren.
Een soortgelijke oplossing, maar dan de andere kant op, heeft Steve Bouman van Patisserie Prenger in Amstelveen. De ondernemer heeft een noodplan bedacht, voor als zijn zaak eventueel dicht moet. “In het slechtste geval gaan onze medewerkers aan de slag voor de Jumbo. We werken samen met een franchisenemer. Hij neemt normaliter gebak van ons af."
Omzet
Vicky Littlejohn van Proof Bakery merkt dat een deel van haar omzet wegvalt. Niet alleen is haar horecadeel dicht, ook andere ondernemingen zijn gesloten. Ze bezorgt bestellingen vanaf 10.oo. Ook heeft ze de openingstijden aangepast.
Joris van Duijnhoven opende vijf weken geleden zijn eigen zaak, ‘Echt Brood’, in Breda. Als startend ondernemer direct zo’n crisis voor de kiezen krijgen, is pittig. “Al was afgelopen woensdag qua omzet de beste dag tot nu toe.” Hij ziet grofweg twee soorten klanten in zijn winkel: “Mensen die heel relaxed met de situatie omgaan en mensen die zich zorgen maken.
Brancheorganisaties
Bij de NBOV krijgen ze veel vragen binnen. Op de website staat een overzicht van de meestgestelde vragen en de brancheorganisatie volgt de ontwikkelingen op de voet. “We zitten er bovenop. Ook na 17.00 uur houden we het nieuws in de gaten en zorgen we dat de informatie op de website actueel is”, zegt communicatieadviseur Martijn Verkerk.
Werkgeversorganisatie NBV helpt ondernemers niet zozeer met kennis, als wel met lobbywerk richting Den Haag, en met slimme oplossingen. “We proberen ervoor te zorgen dat ondernemingen personeel kunnen uitwisselen,” zegt directeur Wim Kannegieter. “Daarmee zijn zowel zaken geholpen die het minder druk hebben door de crisis als ondernemingen die nu juist overuren moeten draaien.”
Meer weten over deze ondernemers en de maatregelen die zij hebben genomen? Lees dan het complete artikel in het komende nummer in Bakkers in bedrijf 3-2020. Deze verschijnt rond rond 10 april in print en online. Nog geen abonnee? Neem dan nú een abonnement en betaal het eerste jaar slechts € 39,99 ex btw.