Tabel 1: De vier verschillende generaties in beeld

In het vorige artikel in Bakkers in bedrijf hebben we u geïntroduceerd in vijf belangrijke veranderingen in de verkoop van brood richting 2025. In dit artikel staan we stil bij misschien wel de belangrijkste van die vijf ontwikkelingen: het feit dat het moment van aankoop en consumptie van brood steeds dichterbij elkaar komt te liggen. Vervolgens kunt u lezen hoe Lucas Vermeulen, eigenaar van Bakkertje Deeg in Heusden deze trend succesvol in de praktijk brengt.

Tekst: Frank Janssen, NBC | Foto's: NBC, Bakkertje Deeg 

Het samenvallen van het aankoop- en consumptiemoment is kenmerkend voor de buitenshuis- of out-of-homemarkt; oftewel de markt van horeca, catering, benzinestations, etc. Deze markt wordt gedreven door een groeiende groep jonge consumenten, die we in het vorige artikel voorstelde als Generatie Y en Z (zie Tabel 1). Deze generaties consumeren zo’n 35 en 40 procent van hun brood buitenshuis. Dit gaat om zowel broodconsumpties tijdens werktijd als in hun vrije tijd. Ook oudere generaties als Generatie X en de Babyboomers consumeren meer buitenshuis dan voorheen, maar zij doen dit in mindere mate en overwegend als vrijetijdsbesteding.

Het marktaandeel buitenshuis broodconsumptie ligt niet alleen bij de horeca. Ook traditionele ‘inhome’ kanalen zoals ambachtelijke bakkers, supermarkten, warenhuizen, etc. spelen in op de ontwikkeling dat brood vaker buitenshuis wordt genuttigd, door de verkoop van belegde broodjes of de toevoeging van een eigen eet- of drinkgelegenheid. Deze ‘inhome’ kanalen zijn goed voor zo’n 10 procent van de buitenhuisconsumptie.

Het moment van aankoop en consumptie komt samen door:

  • Gemak:
    Consumenten zijn steeds vaker van huis en eten is tegenwoordig op elke hoek van de straat te verkrijgen. Geen gedoe met boodschappen doen, voorbereiden, verpakken, etc.
  • Welvaart:
    Een groeiende groep consumenten heeft steeds meer te besteden. We zien dat er meer geld uitgegeven wordt aan voeding, met name in de vrije tijd. De aankomende 10 jaar gaan Nederlanders ruim 20 procent meer geld besteden aan eten, terwijl het volume (de hoeveelheid eten) gelijk zal blijven.
  • Kwaliteit en aanbod:
    Het aanbod van buitenshuis consumptie groeit, de kwaliteit wordt steeds beter en het assortiment gevarieerder.
  • Tijd:
    Consumenten proberen tijd steeds efficiënter te benutten en ook op de tijd om te eten wordt bespaard. Eten achter het bureau, tijdens televisiekijken en zelfs onder het rijden, is bijna vanzelfsprekend geworden en het productaanbod is hierop aangepast. Termen als ready to eat, ready to heat en ready to cook zijn ondertussen alom bekend.
  • Meer eetmomenten:
    Vooral jongeren (Generatie Y en Z) eten vaker en variëren meer. Pas op het laatste moment kiezen ze wanneer, wat en waar ze gaan eten.

Mogelijkheden

Genoeg voorbeelden in Nederland zoals Bakkertje Deeg laten zien dat als bakkers echt inspelen op deze trend ze er goed van kunnen profiteren. Zo kiezen steeds meer bakkers naast hun reguliere assortiment voor de verkoop van ready to eat producten met een combinatie van een broodjescorner of lunchroom. Het is een misvatting dat dit alleen in stedelijke gebieden mogelijk is waar veel jonge mensen vertoeven. Cijfers wijzen uit dat zowel in stedelijke als niet-stedelijke gebieden de out-of-home consumptie van brood rond de 22 procent van het totale broodvolume ligt. Alleen in gebieden met een sterk vergrijsde populatie ligt dit percentage aanzienlijk lager. Er is wel een duidelijk verschil te zien in buitenshuis broodconsumptie tussen opleidingsniveaus (zie tabel 2). Waar hoogopgeleide mensen 32 procent op locatie eten doet slechts 16 procent van de laagopgeleiden dit.

NBC tabel 2 Consumptie buitenshuis

Tabel 2: Hoogopgeleiden consumeren brood vaker buitenshuis (op locatie) en onderweg en minder thuis


Wil je de buitenshuis markt omarmen, dan moet er wel wat veranderen. Nieuwe klanten bereiken gaat niet vanzelf. Bedenk en onderzoek of deze markt bij jouw klanten past en wie er in jouw omgeving wonen. Bekijk welk assortiment bij je (potentiële) klanten past. Maar vergeet ook niet je personeel mee te nemen in het
proces. Investeer in het trainen van je mensen, aangezien service en beleving bij ready to eat producten anders werkt dan verkoop over de toonbank En wat denk je van andere vormen van communicatie, bijvoorbeeld door social media in te zetten om jongere consumenten te bereiken. Kortom, maak een plan voordat je je winkel en je personeel verandert om deze markt te betreden.

Medewerkers van het NBC kunnen je met bovenstaande helpen. Op verzoek komen we graag langs om samen naar eventuele ‘out-of-home’ mogelijkheden te kijken. Een mailtje sturen is genoeg: f.janssen@nbc.nl.

Aankoop dichtbij consumptie in de praktijk

Ook in dit artikel geven wij u de theorie en de handvatten om te bepalen of er kansen liggen voor uw onderneming. Maar wie kan deze theorie beter vertalen en vertellen dan een ondernemer die deze trend succesvol in de praktijk brengt. Lucas Vermeulen van Bakkertje Deeg is zo’n voorbeeld.

‘De lunchroom is goud waard'

Bakkertje Deeg_BIB 5-2019

In het oude vestingstadje Heusden is sinds 1990 Bakkertje Deeg gevestigd. Eigenaar Lucas Vermeulen komt uit een echte bakkersfamilie: al vier generaties zorgt de familie Vermeulen voor hoge kwaliteit  bakkersproducten in Brabant en omstreken.

Lucas en zijn vrouw Jolanda hebben meerdere labels binnen de bakkerij. Zo hebben ze een desemformule voor de horeca en hebben ze een eigen label genaamd BroodDesign. “Voor dit label maken we brood dat zowel visueel als smaaktechnisch onderscheidend is”, aldus Lucas. “We kunnen voldoen aan aparte ingrediënten, aparte recepturen en aparte dieetwensen. Het is echt brood op maat dat we maken voor alle grote landelijke cateraars.”

Sinds 2009 is Bakkertje Deeg uitgebreid met een mooie lunchroom in Oudhollandse stijl. “Die lunchroom is voor mij goud waard”, vertelt Lucas enthousiast verder. “We hebben het geluk dat we jaarlijks zo’n 600.000 toeristen mogen verwelkomen in Heusden. Die komen allemaal graag in de lunchroom. De lunchroom was daardoor al snel kostendekkend. Het is als het ware een extra podium voor meerdere doelen. Uiteraard heeft de ruimte een horecafunctie, maar het is ook een mooi podium om mijn producten te etaleren.”

Zo’n 30 tot 40 keer per jaar geeft Lucas workshops in een ruimte bij de lunchroom. “Een geweldige plek voor mijn professionele en particuliere klanten”, vertelt hij trots. De materiaalkosten zijn laag, het kost hem vooral tijd. “Maar ik hou er altijd wat aan over. Dan nodig ik bijvoorbeeld een chefkok met zijn team uit voor een teambuildingsuitje. Op zo’n moment heb ik hun complete aandacht en kan ik bijvoorbeeld nieuwe producten prima onder de aandacht brengen. Ik kweek zo in één avond meer goodwill dan ik normaal in vijf jaar kan bewerkstelligen!”

Hebt u vragen en/of opmerkingen, laat het ons weten!
Frank Janssen | f.janssen@nbc.nl.

2025 begint nu

Altijd op de hoogte blijven?