Het jaaroverzicht van de Beko OmzetBarometer

17 januari 2020

De Beko OmzetBarometer sluit het jaar 2019 af met een reële omzetplus. Dit jaar nam het aantal kassabonnen met 1,2 procent af en de gemiddelde besteding steeg met 2,5 procent.  Supermarkten blijven zich kwalitatief verder door ontwikkelen.

Het jaar 2019 is afgesloten met een reële omzetplus van 1,3 procent. Hier werd een afwijking in het eerste kwartaal veroorzaakt doordat Pasen in 2019 pas in week 16 viel. De daling werd (deels) gecompenseerd in het tweede kwartaal. Als Beko Advies van jaar op jaar naar het aantal kassabonnen (klanten) kijkt dan is er al enige jaren een daling. Het aantal consumenten dat de bakkerswinkel bezoekt neemt nog steeds af ten gunste van de retail.

Dit jaar nam het aantal kassabonnen met 1,2 procent af. Beko Advies verklaart deze ontwikkeling doordat de ‘supermarkt’ dichtheid nog steeds toeneemt. Daarnaast blijven de supermarkten zich kwalitatief verder door ontwikkelen, waarbij bijvoorbeeld ook Aldi als discounter de laatste tijd hard aan de weg timmert met ‘vers’ brood. De gemiddelde besteding steeg in 2019 met 2,5 procent. Voor een deel schrijft Beko Advies deze stijging toe aan een verhoging van de prijzen. Buiten de btw-verhoging zijn er ook bij de meeste producten prijsverhogingen doorgevoerd om gestegen kosten te compenseren. Met een combinatie van al deze gegevens kan er voorzichtig geconcludeerd worden dat het gekochte volume vermoedelijk iets is afgenomen.

Het gehele jaar hebben de winkels in de hoogste omzetcategorie te maken gehad met een lager aantal kassabonnen. Voor die winkels lijkt de rek er een beetje uit. De gemiddelde besteding steeg ook minder dan in de andere omzet categorieën. De overige omzetcategorieën ontliepen elkaar qua ontwikkeling niet zoveel.

Altijd op de hoogte blijven?