Helft ambachtelijke bedrijven informeert klant onvoldoende over allergenen

Allergenen_NBOV_BIB 2-2021

Veel ambachtelijke, retail en horecabedrijven informeren klanten niet goed over de allergenen in voedsel. Dat concludeert de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op basis van de inspecties van ruim 5.000 bedrijven in 2021.

In 2021 inspecteerde NVWA 1.910 ambachtelijke bedrijven zoals de bakker, ijssalon en slager . 977 bedrijven (51 procent) voldeden niet aan de regels. Binnen de retail ging het om 191 (41%) van de 471 bedrijven en binnen de horeca om 2.088 (65%) van de 3196 bedrijven. In totaal legde de NVWA 3.990 maatregelen op waarvan 3.399 schriftelijke waarschuwingen en 591 boetes van 525 euro.

Toezicht NVWA

Allergeneninformatie is, naast het toezicht op onder andere hygiëne en plaagdierbestrijding, een vast onderdeel van de NVWA-inspecties. Ondernemers zijn wettelijk verplicht om bepaalde allergenen te vermelden als deze zijn gebruikt bij het bereiden van voedsel. Omdat veel ondernemers hier niet aan voldoen ziet de NVWA ook dit jaar actief toe op allergeneninformatie bij bedrijven en stimuleert ondernemers om zich aan deze regels te houden.

NVWA: “Als de inspecteur een tekortkoming constateert, volgt een waarschuwing. De ondernemer krijgt dan enige tijd om de overtreding op te heffen. Blijft de ondernemer in overtreding, dan volgt een boete én moet alsnog worden gezorgd dat de allergenen worden vermeld.”

Allergenen

Allergenen zijn stoffen in levensmiddelen waar sommige mensen ernstig ziek van kunnen worden of een allergische reactie van kunnen krijgen. Bekende voorbeelden zijn gluten, noten en melk. Daarom moet iedereen die levensmiddelen aan consumenten aanbiedt vooraf vermelden welke van de veertien allergenen in het voedsel zitten. Dit kan zowel schriftelijk (via kaartjes in de vitrine of op de menukaart) als mondeling (door aan te geven dat men terecht kan bij personeel voor vragen). Hierbij moet er wel ergens in het bedrijf een melding zichtbaar zijn voor de consument, zodat duidelijk is waar de informatie kan worden gevraagd.

Meer informatie over allergenen voor de bakker, slager, visspecialist en ijssalon

Ben je bakker, slager, visspecialiast of ijssalonhouder en wil je meer weten over allergenen? Op de websites van Bakkers in bedrijf, Vleesmagazine, Vismagazine en Vakblad IJs! vind je meer informatie over dit onderwerp.

Naar Bakkers in bedrijf
Naar Vleesmagazine
Naar Vismagazine
Naar Vakblad IJs

Bron: NVWA

Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media - week 32

Bakkers in de media - week 32

Bakken voor de buurt, de oudste bakkerij van Nederland en niet meer 's nachts bakken. Wat lazen we deze week over de branche? Een greep uit de media.

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart is in de categorie Eten en Drinken genomineerd voor Retailer of the Year. In deze categorie neemt de bakkersformule het op tegen Keurslager, Gall & Gall, Mitra Drankenspeciaalzaken en Xenos.

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.