Jan Willem Dontje en zijn vrouw Geertje Leentje Blank starten in 1950 Dobla, een handel in bakkerijgrondstoffen voor ambachtelijke bakkers in Noord-Holland. In 1988 komt het bedrijf in handen van zoon Arthur die er een internationaal opererend bedrijf van maakt, gespecialiseerd in chocoladedecoraties. Na dertig jaar verkoopt hij het voor een astronomisch bedrag aan het Italiaanse IRCA, waarmee hij in de Quote 500 belandt. In dit boek vertelt Dontje over de groei van het familiebedrijf en doet hij zijn visie op ondernemen uit de doeken.
Dontje gaat in op verschillende ondernemersthema’s, zoals een goed netwerk en het nemen van risico. Deze onderwerpen illustreert hij aan de hand van de opening door hem van een fabriek in Vietnam, in 2011. Als een rode draad loopt de tijdlijn van Dobla door het boek. Daarbij biedt de auteur interessante kijkjes achter de schermen. Hij legt bijvoorbeeld uit waarom hij bepaalde producten wel of niet in zijn assortiment opnam. Hoewel chocolade niet weg te denken is uit dit boek, zijn de adviezen die Dontje de lezer al doende meegeeft vrij algemeen. Het belang van innovatie, netwerken en de bereidheid je, waar nodig, aan te passen, zijn evengoed van toepassing op andere branches. Een van zijn tips: richt je bij voorkeur op één product en doe dat heel goed; “met scherp schieten in plaats van met hagel”, zoals hij het zelf noemt.
Door de lange geschiedenis van Dobla was er veel materiaal om uit te putten, en krijg je als lezer een duidelijk beeld van het ondernemerschap door de jaren heen. Zo zien we tal van technologieën en trends van de afgelopen eeuw voorbijkomen.
Door de de nauwe betrokkenheid van Dontje bij het bedrijf heeft het boek een sterk autobiografische inslag. ‘GROOT’ is daarom niet alleen een boek over ondernemen, maar vooral een persoonlijke visie op het vak, waarbij de lezer evenveel leert over het bedrijf als over de man erachter. Het geheel is doorspekt met quotes van familie en bekenden van de auteur, en met vermakelijke anekdotes, zoals de ontstaansgeschiedenis van ‘Funnies’, de gekleurde chocolaatjes in de pakken hagelslag van Venz. Een aanrader voor wie meer wil weten over de zakelijke wereld achter chocolade en het bijzondere verhaal van een Nederlands familiebedrijf.