Groeiende broodconsumptie in land met 1,4 miljard inwoners

20 juni 2017

Een groep van tien ondernemers in de brood- en banketbranche bracht samen met producenten en leveranciers van brood- en banketproducten uit Nederland van 11 tot en met 17 mei jongstleden een bezoek aan China. Aanleiding voor de inspiratiereis was de momenteel sterk groeiende brood- en banketmarkt in China.

door Joachim Corstiaans, General Manager, SEBIC

De reis begon in Shanghai, waar verschillende brood- en banketwinkels en supermarktketens werden bezocht. De delegatieleden kregen zo al een goede indruk wat er momenteel te krijgen is op de Chinese markt. Het belangrijkste onderdeel van de reis vond echter plaats op vrijdag 12 mei. Die dag had de delegatie een afspraak met de voorzitter van de Chinese Vereniging van Bakkerij en Suikerwerk Industrie. Tijdens deze kennismaking leerden de Nederlandse bakkers onder andere dat de jaarlijkse broodconsumptie in China, een land met 1,4 miljard inwoners, ruim vier kilogram per persoon is. Dit is weliswaar een tiende van de broodconsumptie in Nederland, maar deze consumptie groeit heel snel.

Op vrijdag was er ook volop tijd om de Chinese bakkerijbeurs te bezoeken. Met bijna tweeduizend standhouders en honderdduizend bezoekers is dit de grootste beurs op het gebied van brood, banket en suikerwerk in Azië. Hier werden nieuwe contacten gelegd, er werd kennis opgedaan en men kreeg een goede indruk van de ontwikkelingen en mogelijkheden op de Chinese markt. Een bedrijfsbezoek aan een modern ingerichte brood- en banketproducent sloot het Shanghai-deel van de reis af. De ondernemers waren zichtbaar onder de indruk van de kwaliteit van de producten en de hoge kwaliteitsstandaarden van de faciliteiten.

Beijing

Ook in Beijing bezocht de delegatie verschillende Chinese en buitenlandse bakkerijen en winkelketens. Tijdens een bezoek aan het SEBIC en Eurobakery vertelden oprichters Henny Fakkel, zelf een Nederlander, en zijn zakenpartner Grace Wang over hun jaar ervaringen na tien jaar in China. Ook gaf een China-specialist een interessante presentatie over de cultuurverschillen tussen Nederland en China en over zakendoen in dit grote Aziatische land. Hoogtepunt van dit bezoek was een tour door de Eurobakery. Dit bedrijf levert momenteel producten aan verschillende Chinese en internationale winkel- en koffieketens, scholen, restaurants en hotels.

SEBIC

De reis werd geïnitieerd en georganiseerd door het Sino-European Bakery Innovation Center (SEBIC) in Beijing. Dit centrum richt zich voornamelijk op opleidingen en trainingen en de import en verkoop van Nederlandse brood en banket gerelateerde producten. De delegatie stond onder leiding van Johan Pater, zelf ook ondernemer op het gebied van brood en banket. In de modern ingerichte studio van SEBIC kreeg de Nederlandse delegatie les in het maken van Chinese dumplings, een traditioneel Chinees deegproduct gevuld met groenten of vlees, die ze zelf natuurlijk konden proeven. Een fietstocht door de oude wijken van de Chinese hoofdstad en een bezoek aan de Chinese Muur sloten de drukke week af.

Zowel de delegatie als organisatoren van de inspiratiereis kijken terug op een zeer succesvolle missie en SEBIC kijkt nu al uit naar de organisatie van eenzelfde reis in mei 2018!

 

Altijd op de hoogte blijven?