Groeiende broodconsumptie in land met 1,4 miljard inwoners

SEBIC China

Een groep van tien ondernemers in de brood- en banketbranche bracht samen met producenten en leveranciers van brood- en banketproducten uit Nederland van 11 tot en met 17 mei jongstleden een bezoek aan China. Aanleiding voor de inspiratiereis was de momenteel sterk groeiende brood- en banketmarkt in China.

door Joachim Corstiaans, General Manager, SEBIC

De reis begon in Shanghai, waar verschillende brood- en banketwinkels en supermarktketens werden bezocht. De delegatieleden kregen zo al een goede indruk wat er momenteel te krijgen is op de Chinese markt. Het belangrijkste onderdeel van de reis vond echter plaats op vrijdag 12 mei. Die dag had de delegatie een afspraak met de voorzitter van de Chinese Vereniging van Bakkerij en Suikerwerk Industrie. Tijdens deze kennismaking leerden de Nederlandse bakkers onder andere dat de jaarlijkse broodconsumptie in China, een land met 1,4 miljard inwoners, ruim vier kilogram per persoon is. Dit is weliswaar een tiende van de broodconsumptie in Nederland, maar deze consumptie groeit heel snel.

Op vrijdag was er ook volop tijd om de Chinese bakkerijbeurs te bezoeken. Met bijna tweeduizend standhouders en honderdduizend bezoekers is dit de grootste beurs op het gebied van brood, banket en suikerwerk in Azië. Hier werden nieuwe contacten gelegd, er werd kennis opgedaan en men kreeg een goede indruk van de ontwikkelingen en mogelijkheden op de Chinese markt. Een bedrijfsbezoek aan een modern ingerichte brood- en banketproducent sloot het Shanghai-deel van de reis af. De ondernemers waren zichtbaar onder de indruk van de kwaliteit van de producten en de hoge kwaliteitsstandaarden van de faciliteiten.

Beijing

Ook in Beijing bezocht de delegatie verschillende Chinese en buitenlandse bakkerijen en winkelketens. Tijdens een bezoek aan het SEBIC en Eurobakery vertelden oprichters Henny Fakkel, zelf een Nederlander, en zijn zakenpartner Grace Wang over hun jaar ervaringen na tien jaar in China. Ook gaf een China-specialist een interessante presentatie over de cultuurverschillen tussen Nederland en China en over zakendoen in dit grote Aziatische land. Hoogtepunt van dit bezoek was een tour door de Eurobakery. Dit bedrijf levert momenteel producten aan verschillende Chinese en internationale winkel- en koffieketens, scholen, restaurants en hotels.

SEBIC

De reis werd geïnitieerd en georganiseerd door het Sino-European Bakery Innovation Center (SEBIC) in Beijing. Dit centrum richt zich voornamelijk op opleidingen en trainingen en de import en verkoop van Nederlandse brood en banket gerelateerde producten. De delegatie stond onder leiding van Johan Pater, zelf ook ondernemer op het gebied van brood en banket. In de modern ingerichte studio van SEBIC kreeg de Nederlandse delegatie les in het maken van Chinese dumplings, een traditioneel Chinees deegproduct gevuld met groenten of vlees, die ze zelf natuurlijk konden proeven. Een fietstocht door de oude wijken van de Chinese hoofdstad en een bezoek aan de Chinese Muur sloten de drukke week af.

Zowel de delegatie als organisatoren van de inspiratiereis kijken terug op een zeer succesvolle missie en SEBIC kijkt nu al uit naar de organisatie van eenzelfde reis in mei 2018!

 
Lees ook
Populariteit brood neemt toe

Populariteit brood neemt toe

De populariteit van brood neemt toe. Dat blijkt uit het imago-onderzoek van het Nederlands Bakkerij Centrum met behulp van Blauw Research en GfK. In tweejaar tijd steeg het aantal mensen dat brood in een modern en gezond voedingspatroon vindt passen met 3,3 procent naar 83,6 procent. Alleen bij vrouwen onder 39 jaar is er nog werk aan de winkel; vanwege...

Voor het eerst in 10 jaar groei broodconsumptie

Voor het eerst in 10 jaar groei broodconsumptie

Voor het eerst in tien jaar tijd laat de broodconsumptie een voorzichtige groei zien. De cijfers over het jaar 2019 laten een voorzichtige groei in het broodvolume van 1,5 procent zien. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) is verheugd: “Dit is goed nieuws voor de sector. En een mooie waardering voor de imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal’.

Nederlander eet steeds meer brood buitenshuis

Nederlander eet steeds meer brood buitenshuis

In 2018 daalde de totale broodconsumptie in Nederland met minder dan 1 procent. Een verschil met de voorgaande jaren toen deze consumptie een jaarlijkse daling van ongeveer 3 procent liet zien. In een persbericht laat het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) weten 'verheugd' te zijn met deze positieve trend en geeft een verklaring.  In 2018 startten...

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Wat ga je doen?Je zal je bezighouden met de productie van dagverse brood en banketproducten. Zowel groot als kleinbrood wordt in een luxe assortiment aangeboden....

Allround bakker Terschelling

Allround bakker Terschelling

Wat ga je doen?In deze functie zal je allround functie zal je bezig zijn met reguliere bakkerswerkzaamheden op zowel brood als banket gebied. Daarnaast zal je ook...

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Wat ga je doen?Aangekomen op je werk begin je eerst lekker met een verse koffie daarna ga je aan de bak. Je stelt je productielijn in, je weegt de grondstoffen en...