'Goede grondstoffen en een uiterst liefdevolle bereiding'

Bakkerij van de Mortel_BIB 8-2020

Foto: bakkerij Van de Mortel

Met de feestdagen voor de deur maken bakkerijen en patisserieën zich op voor drukke dagen. Met een lekker product en goede marketing kan de verkoop verdubbelen en lonkt er zelfs landelijke faam. Wij spraken een aantal prijswinnaars van bakkerswedstrijden over de sleutel van hun succes. Vandaag deel 1 met bakkerij Van de Mortel, die de eerste prijs won voor speculaas met amandelen tijdens de BEKO-speculaaskeuringen 2019.

“De prijs die we vorig jaar wonnen, heeft onze speculaasverkoop verdubbeld. Uit heel de regio kwamen mensen speculaas kopen. Het ligt er ook aan hoe goed je sociale media inzet, en mensen kopen graag bij winnaars”, vertelt Frank Driessen van bakkerij Van de Mortel in Someren, bij Eindhoven. In 2019 ging hij tijdens de BEKO-speculaaskeuring met de eerste prijs aan de haal voor speculaas met amandelen. Voor de komende winterperiode wil de bakker, zoals altijd, uitpakken met twee eyecatchers, waaronder één banket. “Ons standaardassortiment voorzien we van decoratie voor de feestdagen”, zegt Driessen. Hij kiest er bewust niet voor om een compleet nieuw assortiment aan te bieden. “Vooral zorgen dat alles lekker en mooi is, zodat de consument proeft dat het bij de warme bakker vandaan komt.”

Het succes van een product valt en staat volgens Driessen met goede grondstoffen en daarnaast “een uiterst liefdevolle bereiding”. De basisingrediënten voor zijn speculaas zijn: roomboter, witte basterd, speculaaskruiden en Zeeuwse bloem. Het laatste zorgt ervoor dat het deeg knapperig, krokant en kort van structuur is. Als het gaat om deelname aan wedstrijden en keuringen heeft Driessen wel een tip voor collega’s: “Benader vooral de plaatselijke media. Juist die zorgen voor de krenten in de pap door hun grote bereik onder potentiële klanten.”

Dit was deel 1 van het artikel Bakkersgeheimen voor de feestdagen. Volgende week verschijnt deel 2. Abonnees lezen het complete artikel online of in Bakkers in bedrijf 8-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 39,99 ex. btw.

Lees ook
Patisserie de Rouw lanceert paaskunstwerk L’Art de Vivre

Patisserie de Rouw lanceert paaskunstwerk L’Art de Vivre

Patisserie de Rouw in Vught voegt ter gelegenheid van pasen een chocoladekunstwerk aan het assortiment toe. Het kunstwerk L’Art de Vivre symboliseert het leven en de kunst van het leven. Het is voorzien van eieren in een zonnebloemgele kleur en staat op een voet van chocolade-eitjes.

Sinterklaascampagne Bakeplus goed ontvangen

Sinterklaascampagne Bakeplus goed ontvangen

“Je geeft een klein beetje, je krijgt heel veel terug.” Zo vond een van de deelnemende bakkers. “Een aantrekkelijke, ludieke en vooral toegankelijke actie voor iedere bakker”, noemde Bakeplus de Sinterklaas­campagne van 2021, die de leverancier met vijf partners uit de branche organiseerde.

Nieuwe vakbeurs voor foodspecialisten

Nieuwe vakbeurs voor foodspecialisten

Vakcentrum organiseert op 14 en 15 maart de nieuwe vakbeurs Voorjaars Handelsbeurs Foodspecialiteiten. Deze beurs voor foodspecialisten is vooral gericht op de feestdagen van het voorjaar zoals Pasen, Pinksteren, Hemelvaart, Vaderdag en Moederdag.