Eén keer in de drie jaar opent iba München de deuren voor de hele bakkerijwereld. De meest toonaangevende vakbeurs voor de bakkerij, gebak en snacks biedt de hele bakkerijbranche nieuws en innovaties. Van (digitale) oplossingen voor de ambachtelijke bakker tot hallen waar hele industriële productielijnen staan opgesteld.

iba 2018

Geen thema per hal, maar in elke hal is het complete bakproces te zien. Daar kiest iba voor. Zodat bezoekers steeds opnieuw het hele proces van hun dagelijks werk aantreffen. De beurs is dan ook meer dan welke andere beurs bedoeld als een plek waar bezoekers kunnen leren van elkaar. Iba München wordt maar eens in de drie jaar georganiseerd zodat er ook echt nieuwe ontwikkelingen te melden en te zien zijn. Door de standhouders, maar de organisatie zelf wil ook vernieuwen.

Met het iba Forum en iba To Go! besteedt de beurs deze editie aandacht aan de nieuwste trends op het gebied van gemaksvoedsel. Dit is niet nieuw, maar aangezien deze markt blijft groeien, zou het zonde zijn om hier niet op in te springen als ondernemer. Standhouders en snackexperts laten zien hoe de industrie en ambachtelijke bakkers profijt kunnen hebben van de ontwikkelingen op dit gebied. Iba giet het deze keer in de vorm van ‘snack around the clock’; elk moment van de dag heeft een bijbehorende snack. Hoe maak je die en hoe breng je die het beste aan de man?  Daarnaast hebben duurzaamheid en hygiëne een belangrijke plek hier.

Startups en Speakerscorner

Over nieuw gesproken: in de Startupcorner tonen twaalf nieuwe ondernemingen hun oplossingen voor de markt. Zij horen graag van mensen uit de bakkerij of hun producten en ideeën goed genoeg zijn om in de praktijk te gebruiken. En wie weet brengen zij ook u wel op een idee. Andere onderdelen van de beurs zijn de (nieuwe) iba Speakerscorner. Hier wordt elke dag een ‘trending topic’ besproken tijdens lezingen en panels. Bij iba Forum geven onder andere de Ierse bakker Jimmy Griffin (World Master Baker Champion) en Bernd Siefert (Confectionery World Champion) lezingen over praktische toepassingen en innovatieve ideeën.

De digitale bakker

Een nieuwe generatie ambachtelijke (banket)bakkerijen staat klaar om de branche te veroveren. Zij maken steeds meer gebruik van digitale middelen voor de organisatie van hun bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het werkrooster, het plannen van diensten, de controle van productie en extra service en informatie aan klanten. Bij de ‘Virtual Bakery Tours’ in hal B3 kunnen bezoekers door middel van een virtual reality bril rondkijken in bakkerijen die al wat stappen in de digitale wereld hebben gezet. Om zo te zien welke kansen en mogelijkheden er liggen op dat vlak. “Elk bedrijf heeft advies op maat nodig in het digitaliseren van het bedrijf. Het verzamelen van informatie is een eerste stap en dat kan bij iba. Iba laat voor zowel grote als kleine (banket)bakkers digitale oplossingen zien. Het aanbod varieert van software en automatische reinigings- of laadsystemen voor de oven tot volledig geautomatiseerde productielijnen”, aldus Michael Wippler, voorzitter van de Duitse Bakkersfederatie.

Proost

Tot slot: na zo’n hele dag (of meerdere dagen) inspiratie en netwerken, is het tijd voor ontspanning. Ook daar zorgt iba voor, want in de aanloop naar de Duitse Oktoberfeesten heeft de organisatie alvast een eigen Oktoberfest-feesttent neergezet waar je rechtstreeks vanaf de beursvloer naar binnen kunt lopen. Om na te praten, je indrukken te verwerken en wie weet nog wat meer nieuwe contacten op te doen.

Iba vindt plaats van 15 tot en met 20 september in München.

Meer weten over Iba? Lees dan Bakkers in bedrijf, 6-2018. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af.

Altijd op de hoogte blijven?