Gijs Kuijntjes volgt Evert-Jan van Egteren op bij Royal Steensma

Van Egteren Kuijntes Steensma

Foto’s: Royal Steensma/Koos Groenewold

Evert-Jan van Egteren, salesmanager Ambacht/Food Service, neemt na bijna 12 jaar afscheid van Royal Steensma en wordt eigenaar van een Coop-supermarkt met bakkerij in zijn woonplaats Uddel. Gijs Kuijntjes volgt Van Egteren per 24 november op.

Evert-Jan van Egteren is met zijn opvallende rode haardos, hippe bril en vlotte babbel een bekende verschijning bij veel ambachtelijke bakkers. Deze bevlogen vakman, vol passie voor de bakker en zijn product, maakt al zo’n 20 jaar deel uit van de sector. “Het bakkersvak is een geweldig vak om je creativiteit in kwijt te kunnen. Eén van mijn beste vrienden heeft een groentezaak in Barneveld en is wel eens jaloers op hoe de bakker kan inspringen op thema’s. Het is een branche waar altijd kansen liggen.”

Geen groenteman geworden

“Ik kom nog uit de Damco-stal”, blikt hij terug. “Mijn ouders hadden vroeger een groentezaak in Uddel, maar omdat mijn vader ziek werd, hebben ze afscheid moeten nemen van de zaak. In die tijd had je nog een vakdiploma nodig om een eigen zaak te mogen starten. Ik was net 16 jaar en zat in de vierde klas van de Detailhandelsschool in Apeldoorn. Ik kon een extra jaar AGF doen, waarna ik mijn vakdiploma had en de zaak kon overnemen. Mijn vader zei echter: ‘Jongen, begin er niet aan want over 10 jaar is er in geen enkel klein dorp een groenteboer meer. Dan kan je beter bakker worden.’ En dat heb ik gedaan. Ik heb mijn vakdiploma’s gehaald en ben zes jaar bakker geweest.”

Twee idealen

“Vanuit de zaak van mijn ouders had ik altijd twee idealen: vertegenwoordiger worden of ondernemer. Uiteindelijk zag ik kans één van die idealen concreet te maken toen ik als accountmanager Noord-Oost Nederland in 2010 bij Damco aan de slag mocht gaan.” Die baan bleek een kolfje naar de hand van Van Egteren. “Ik had geen ervaring, maar had daarvoor nog wel een tijdje gewerkt als bedrijfsleider bij de Coop-vestiging in ons dorp, die ik nu ga overnemen. Daar had ik ervaring met vertegenwoordigers, accountmanagers, catagory managers en hoe ze ook allemaal heten. Dat is denk ik ook mijn kracht geweest. Je hebt jaren aan ‘de andere kant gestaan’ en weet dus wat belangrijk is: luisteren en je afspraken nakomen!”

Opvolger: Gijs Kuijntjes

Trots is Van Egteren op ‘zijn’ salesteam bij Royal Steensma. Uit dat team neemt Gijs Kuijntjes per 24 november het stokje over van Evert-Jan van Egteren in de functie van salesmanager MKB. Wel houdt hij een stuk van ‘zijn’ rayon Zuidwest Nederland onder zijn hoede. Mede mt-lid Eric van den Hul behartigt vanaf nu industrie en foodservice.

Van Egteren heeft nog een paar laatste wijze woorden voor de bakker: “Zorg ervoor dat je niet alleen maar met je kop in de oven en met je kont in de winkel staat, maar kijk vooral om je heen. Wat gebeurt er in de wereld, en hoe vertaal ik dat naar een kans voor mijn bakkerij? Laat je ook niet te snel leiden door allerlei (marketing)praatjes, maar volg je eigen pad: je bent immers niet voor niets ondernemer!”

Lees ook
Veenhuizen Groep introduceert 3-pans Multipan op Horecava

Veenhuizen Groep introduceert 3-pans Multipan op Horecava

Op de Horecava 2022 lanceert Veenhuizen Groep een nieuwe variant van de Multipan, een 3-pans-tafelmodel. Daarnaast staat de vakbeurs van de horeca voor Veenhuizen ook in het teken van een intensievere samenwerking met de lange-termijnpartners Vipam en Royal Steensma.

Oliebollendemo met Meester Boulanger Hiljo Hillebrand

Oliebollendemo met Meester Boulanger Hiljo Hillebrand

Op 5 en 6 oktober organiseren Royal Steensma, EverBake Group en Royal Smilde Natura een oliebollendemo in Vlaardingen.

Waddenmolen en Royal Steensma lanceren brood van eigen bodem

Waddenmolen en Royal Steensma lanceren brood van eigen bodem

De Waddenmolen en Royal Steensma brengen samen Puur Hollands op de markt: busbroden gemaakt van tarwe van Hollandse bodem. De Waddenmolen levert het meel en de bloem, Royal Steensma het desem. De initiatiefnemers willen met Puur Hollands inspelen op de trend van voedsel van eigen bodem: lokale producten met een verhaal zijn populair. Maar, zo stelt...