Geur van versgebakken brood leidt niet tot aankoop

De geur van versgebakken brood verleidt niet tot aankoop, concluderen Wageningse onderzoekers op basis van geurproeven, gekoppeld aan een MRI-scan. Doel van het onderzoek was te achterhalen of de geur van brood klanten stimuleert om volkorenbrood te kopen. Het blijkt dat de broodgeur het beloningscentrum in het brein activeert, maar wanneer de proefpersonen moesten kiezen tussen wit brood, bruin brood en koekjes, kozen zij koekjes.

De ‘geur van warm hout’ leidde wel tot een voorkeur voor bruin brood. Volgens onderzoeker Monique Vingerhoeds heeft de broodgeur weinig effect omdat "de keuze voor brood gewoontegedrag is". Aanbiedingen stimuleren de aankoop van volkorenbrood wel, schrijft Distrifood.

Bron: Foodlog

Lees ook
Meer volkoren in het schap?

Meer volkoren in het schap?

Volkoren zit de laatste jaren flink in de lift: de consumptie steeg van 38% in 2016 tot 47% in 2021. Volkoren is inmiddels de meest gegeten broodsoort in Nederland. Toch zijn er nog genoeg Nederlanders die de aanbevolen hoeveelheid brood niet halen of die kiezen voor een broodsoort die buiten de Schijf van Vijf valt. Er zijn dus nog genoeg Nederlanders...

Bakkers in de media - week 30

Bakkers in de media - week 30

Hoe behoud je je personeel, bakkers sluiten hun onderneming en een Gofundme-actie voor jonge Oekraïense patissier. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Circular Food Center-cluster werkt aan efficiëntere broodketen tegen voedselverspilling

Circular Food Center-cluster werkt aan efficiëntere broodketen tegen voedselverspilling

Verschillende bakkersorganisaties, kennisinstellingen en bedrijven willen gezamenlijk werk maken van een efficiëntere broodketen. Hiermee hopen zij verspilling van brood tegen te gaan.