Genootschap start met Ambitie in Ondernemen

17 mei 2018

Het Genootschap voor de Bakkerij start in juni 2018 met het programma Ambitie in Ondernemen. Zeven bakkerijondernemers meldden zich aan voor deelname aan deze pilot. Het programma moet hen helpen om hun bedrijfsvoering naar een hoger plan te trekken.

Programma ‘Ambitie in Ondernemen’

Het Genootschap voor de Bakkerij biedt een podium aan mensen uit de bakkerij om kennis te delen, visie te ontwikkelen en een bijdrage te leveren aan de ingezette groei en ontwikkeling van de sector. Vanuit deze doelstelling ontwikkelde het Genootschap dit opleidingstraject, waarbij zogenoemde ‘koplopers’ uit de branche andere ambitieuze bakkerijondernemers ondersteunen en stimuleren om hun bedrijfsvoering naar een hoger plan te tillen.

Ambitie in Ondernemen is een maatwerktraject. Het Genootschap werkt hiervoor samen met Interventietraject JADS, VU Amsterdam, Antwerpen Management School (AMS) en MKB Nederland.

Deelnemers

De bakkerijondernemers die zich voor het Ambitie in Ondernemen-traject hebben ingeschreven zijn Harm Lamers, Alexander Bekkers, Tom van Otterloo, Jack de Wit, Ed Jonker, Paul Jolink en Steve Bouman. De zeven ondernemers schreven zich in na een recentelijk gehouden informatiebijeenkomst aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

"Mogelijk volgen nog enkele deelnemers", zegt Ronald Menting van het Genootschap. "De informatiebijeenkomst in Amsterdam was zeer succesvol en wellicht dat we nog enkele belangstellenden mogen verwelkomen. In ieder geval kunnen we aan de slag. We starten in juni, zodat medio september de eerste deelnemers het traject afronden."

Arjen van Witteloostuijn

Kartrekker van het project is hoogleraar Arjen van Witteloostuijn, die in België al succes boekte met dit programma. In Vlaanderen begeleiden hij en zijn team op een wetenschappelijke manier ondernemers bij allerlei vraagstukken en het maken van strategische beslissingen.

Door persoonlijke gesprekken, benchmarking en coaching wordt de deelnemers richting gegeven die hen helpen bij hun specifieke hulpvraag. Die hulpvraag kan volgens de professor van alles zijn: Ik wil groeien, maar het lukt niet. Hoe komt dat? Mijn marges blijven ondanks groei gelijk, hoe kan ik dat veranderen? Ik wil internationaliseren, waar moet ik beginnen? Ik wil mijn bedrijf overdragen maar hoe een aan wie? Mijn bedrijf verkeert in zwaar weer, ik zit in de problemen. Wat kan ik hier aan doen?

Actieplan

"Tijdens drie intensieve gesprekken maken we een duidelijke analyse van jouw onderneming: de huidige situatie en de nieuwe uitdagingen. Op basis van die informatie bekijken we de sterke, maar ook de minder sterke punten van jou als ondernemer en van je bedrijf. Daarna stellen we een actieplan op om verder succesvol te kunnen ondernemen. Dankzij ons team van deskundigen, kunnen we een sterk individueel begeleidingstraject opstellen. De gemiddelde doorlooptijd duurt 3 à 4 maanden, wat maakt dat je de actiepunten snel kan uitvoeren", aldus de hoogleraar.

 

Altijd op de hoogte blijven?