De omzet van de Nederlandse foodsector is bijna terug op het niveau van voor de coronapandemie. Dat concludeert het FoodService Instituut Nederland (FSIN), het grootste kennisinstituut in de sector. Het herstel gaat véél sneller dan eerder verwacht, maar dat geldt niet voor alle segmenten.
Maaltijd- en boodschappenbezorging komen volgens FSIN als de grote ‘winnaars’ uit de crisis. In de horeca draait de heropening recordomzetten, maar wordt bedreigd door personeelstekorten en prijsstijgingen. De stagnatie in de cateringsector heeft door de coronacrisis verder doorgezet.
Cijferupdate
In de Cijferupdate 2021/2022 voorspelt FSIN in 2021 in bijna alle kanalen van de branche een volledig herstel. De gezamenlijke omzet van foodservice (buitenshuisconsumptie) en foodretail (boodschappen) komt dit jaar uit op 59,9 miljard euro. Dat is slechts 100 miljoen euro minder dan in het recordjaar 2019. In 2022 volgt naar verwachting een forse groei van 7 procent ten opzichte van 2019. Enerzijds door het sterke herstel van de foodservice, anderzijds doordat de foodretail de in coronatijd gewonnen omzet deels weet vast te houden.
Verandering
Wel heeft de coronacrisis de foodsector blijvend veranderd, concluderen de onderzoekers. De foodservice-sector zag het marktaandeel als gevolg van de maatregelen in 2020 en 2021 zakken van 33 procent (2019) naar 24,6 procent (2021). Daarmee ging een omzetverlies van 12,5 miljard euro gepaard. In diezelfde periode zag de foodretail het marktaandeel juist stijgen van 67 procent naar 75,4 procent, met een extra omzet van 5 miljard euro. De foodretail slaagt er voorlopig in om een deel van die extra omzet vast te houden. Foodretail-bedrijven hebben daarvoor vaak het luxeassortiment en het kant-en-klare aanbod uitgebreid.
De omzet van foodservice blijft dit jaar nog steken op de 74,5 procent van 2019. Verwacht wordt dat dit volgend jaar stijgt naar 96,6 procent. Het marktaandeel veert dan terug naar 29,9 procent. Daarmee is niet alles als vanouds. Binnen foodservice zijn door corona extreme verschillen ontstaan. Op basis van omzetdata en gesprekken met vertegenwoordigers uit de sector, gelooft FSIN dat in 2022 de klassieke horeca en gemaksformules (bijvoorbeeld cafetaria´s) weer op niveau komen. De gemiddelde bestedingen in restaurants liggen hoger dan voor de coronapandemie. Veel horecaformules draaien sinds de heropening na de 'harde lockdown' recordomzetten. Die hadden nog hoger kunnen uitvallen als er geen personeelstekorten waren geweest. Het tekort aan handen, gecombineerd met stijgende grondstof-, energie-, en transportprijzen, kan nog grote invloed hebben op de cijfers voor 2022.
Boodschappenbezorging
Maaltijdbezorging groeide ook in 2021 explosief. Er is een omzetstijging van 19,2 procent. Tegelijkertijd keert het kanaal catering (omzet nog 70,9 procent ten opzichte van 2019) voorlopig niet terug op niveau. De structurele krimp waarin de catering voor corona al zat, is verergerd door de sluitingen van onder meer kantoren en onderwijsinstellingen en het uitblijven van veel evenementen, congressen en beurzen.
Foodretail mag zich in het algemeen de winnaar van de coronacrisis noemen. De omzet van die sector steeg in 2020 met 10,7 procent en in 2021 met 1,4 procent. De foodretail draait dit jaar 112 procent van de omzet die in 2019 werd genoteerd.
Boodschappenbezorging is in 2021 explosief gegroeid, met maar liefst 36 procent (4,2 miljard euro). De supermarkten leveren dit jaar 2,4 procent van hun omzet in. Vanwege het terugveren van de foodservice-sector (met name de horeca) wordt voor 2022 een minieme omzetdaling in de foodretail verwacht. Die maakt volgend jaar vooralsnog 111,9 procent omzet ten opzichte van 2019. Boodschappenbezorging blijft een explosieve groei doormaken, naar een omzet van 237,4 procent ten opzichte van 2019.