FoodFirst Network is in de lucht: een nieuw online communicatieplatform met het doel lekkerder eten, je lekkerder voelen. Recepten voor verse voeding, bewegings- en lifestyletips helpen de abonnees aan een gezond leef- en eetpatroon. En Meester Patissier Rudolph van Veen maakt gezonde recepten, ook voor gebak en patisserie.

Binnen drie jaar honderdduizend abonnees die werken aan een gezond fit lichaam door goed te eten en daarnaast te bewegen en ontspannen. Dat is het doel van FoodFirst Network (FFN), het online platform opgezet door het team dat aan de wieg stond van 24Kitchen. Geen pakjes, geen zakjes, en, heel belangrijk, geen reclame. FoodFirst Network is uit principe vrij van advertenties en commercials. Artsen, diëtisten, koks en andere leefstijlexperts bepalen het menu. En Meester Patissier Rudolph van Veen gaat aan de slag met andere soorten gebak en patisserie.

80-20 regel: bewust ongezond genieten mag

“Ik ben opgeleid om mensen te verwennen en ik ben zelf een echte zoetekauw”, aldus Rudolph van Veen tijdens de presentatie van FFN. Maar, geeft hij toe, hij kreeg een beetje gewetensbezwaren. “Wie wil je zijn als patissier, hoe kun je verantwoord verwennen? Ik denk graag na over genot en traktaties die iets minder slecht zijn.” Ondanks dat je van het nieuwe platform wel mag genieten van ongezonde dingen. “Wij gaan uit van het 80-20-principe: als je voor 80 procent volgens de richtlijnen van FoodFirst Network eet, kun je je ongeveer 20 procent bewust ongezond genieten permitteren.”

Socialer gebak

Maar ondanks die 20 procent ziet Van Veen het als zijn persoonlijke uitdaging om te kijken hoe bakken en genieten anders kan. “Ik wil gebak transformeren naar de nieuwe tijd. We denken nu anders over wat goed voor ons is en daar wil ik als patissier in mee. Sommigen vinden mij nu een zeurkous, maar ik ga met open vizier en een vrolijk gezicht aan de slag om te kijken hoe het anders kan. Ik wil mijn kennis en kunde inzetten om een wat verstandiger en hopelijk socialer product te maken. Er zijn steeds meer mensen die vanwege diabetes of een allergie niet mee kunnen genieten, dat hoop ik te veranderen. Een beetje zoals vroeger met vegetariërs aan tafel. Daar wordt nu steeds meer rekening mee gehouden en dat wil ik met gebak, suiker en allergieën ook voor elkaar krijgen.”

Zonder witte bloem

Van Veen verwacht niet dat het makkelijk zal zijn, en hij gaat zijn kijkers op FFN ook deelgenoot maken van het zoekproces. “Zo ben ik bijvoorbeeld begonnen om nergens meer witte bloem in te gebruiken. Maar als ik volkorenmeel in een taart stop, wordt hij misschien wat grauwer. Daar ga ik dan over praten met mijn kijkers. Kijk, al mijn programma’s zijn bedoeld om thuisbakkers en -kokers meer zelfvertrouwen te geven. En nu met FFN doen we dat op het gebied van gezondere gerechten. Daarbij geloof ik er nog altijd in dat hoe meer mensen thuis bakken, hoe meer waardering ze krijgen voor het vakmanschap van de bakker.”

FoodFirst Network

FoodFirst Network zet het komende jaar in op de leefstijl aandachtsgebieden en gezondheidsproblemen waar grote aantallen Nederlanders jaarlijks mee te maken hebben: nooit meer op dieet (3 miljoen), slapeloosheid (500.000), voedselallergieën (600.000), gezond de zwangerschap in en uit (200.000), te weinig energie en burn-outs op het werk en  medicijngebruik bij diabetes type 2, hoge bloeddruk en te hoog cholesterol (1 miljoen alleen al diabetes is 1,2 miljoen).

Het platform gaat uit van individuele profielen. Een abonnee met een notenallergie krijgt alleen notenvrije recepten. Iemand met diabetes ontvangt aangepaste recepten en tips die helpen grip te krijgen op deze chronische ziekte. En ook voor mensen die gewoonweg willen afvallen of een hoge bloeddruk hebben is er een op maat gemaakt advies op het gebied van voeding en bewegen.

Oprichter en investeerder Jan Dekker: “Onze missie is om bij te dragen aan langer gezond en vitaal leven door verse en zoveel mogelijk onbewerkte voeding, meer beweging en vermindering van stress. Daarmee kunnen we het gebruik terugdringen van medicijnen voor chronische aandoeningen als slapeloosheid, hoge bloeddruk of diabetes type 2. Veel van onze eerstelijns gezondheidszorg (huisartsen) zet in op symptoombestrijding. Wij willen het accent helpen verleggen naar preventie door gezond te leven. Om te beginnen zien we voeding als beste medicijn. We moeten in Nederland van pil naar SMAAK pa-pil.”

Zie: FoodFirstNetwork.nl.

Een individueel abonnement kost normaal €4,99 per maand / €49,99 per jaar. Werkgevers betalen per medewerker €2,12 per maand/ €25,50 per jaar.

Altijd op de hoogte blijven?