FOODBASE helpt foodondernemers in veranderende markt

25 november 2016

WAGENINGEN - Ontwikkelingen in de wereld van voeding volgen elkaar sneller op dan ooit. In die veranderende markt is steeds minder vanzelfsprekend. De nieuwe organisatie FOODBASE helpt kleine en grote  organisaties in de voedselketen keuzes te maken voor een voorsprong in hun markt. FOODBASE, onderdeel van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), doet dit met een brede kennis over voeding, consumentengedrag en ondernemerschap en een grote dosis ervaring die deze kennis extra waarde geeft.

Voedingsissues

Zowel de vraag als het aanbod op de voedingsmiddelenmarkt verandert. Enerzijds zien kritische consumenten voedingsmiddelen steeds meer als lifestyle en vragen ze om meer informatie en transparantie. Anderzijds vinden bestaande aanbieders in snel tempo nieuwe kanalen, zoals thuisbezorging en betreden nieuwe spelers de markt. Pop-up winkels, foodtrucks, voeding uit 3D-printers en online discussies over voedingsissues zijn allemaal duidelijke exponenten van die veranderende markt.

Drie belangrijke terreinen

Deze veranderingen vragen foodondernemers om het maken van scherpe keuzes, sterker gebaseerd op wat klanten van ze willen en verwachten. Vaak raken die keuzes de aspecten voeding & gezondheid, hygiëne & voedselveiligheid en marketing & positionering. Precies op deze drie terreinen en de verbanden daartussen ligt de expertise van FOODBASE. De organisatie werkt met professionals, uiteenlopend van voedingswetenschappers tot kwaliteits-inspecteurs en van marketeers tot communicatiespecialisten.

Hart van de voedingswetenschap

FOODBASE heeft als uitvalsbasis Wageningen, het hart van de voedingswetenschap en voedingsmiddeleninnovatie. Naast kennis van voeding, consumentengedrag en ondernemerschap heeft het kennisinstituut ook contacten op die terreinen. Met deze combinatie reikt men op strategisch én operationeel vlak oplossingen aan, die foodondernemers een gezonde voorsprong geven. FOODBASE bundelt alle voedingsbranchebrede activiteiten buiten de bakkerijsector. Voor bakkers blijft het NBC dé naam voor kennis en advies.

Altijd op de hoogte blijven?