Food Innovation Academy wordt etalage voor werken in voeding

Food Innovation Academy_BIB 1-2020_1

Foto: Oscar van der Wijk

De Food Innovation Academy (FIA) in Vlaardingen wil gekwalificeerde medewerkers opleiden voor voeding gerelateerde bedrijven, gezamenlijk foodonderzoek doen en een bijdrage leveren aan het imago van food. Steeds meer partners uit het bedrijfsleven sluiten zich aan bij het samenwerkingsverband, zoals onlangs de Veenhuizen Groep en EverBake.

“De kwalitatieve eisen aan onze voeding zijn nog nooit zo hoog geweest en tegelijkertijd was het wantrouwen van de consument in voeding ook nog niet eerder zo groot. Daar moeten we – samen – wat aan doen, willen we onder meer het tekort aan medewerkers een halt toeroepen.” Aan het woord is Alfred Bruin, directeur Royal Steensma en één van de initiatiefnemers van de Food Innovation Academy (zie kader). Naast bedrijfsleven en overheid (gemeente Vlaardingen, Metropoolregio Rotterdam Den Haag), haakten de Lentiz Onderwijsgroep en Hogeschool Inholland aan.

"Het was een kwestie van krachten bundelen en zorgen dat je opleidingen ontwikkelt die ertoe doen. Dat kan alleen maar samen met het bedrijfsleven”, vertelt Gert Kant, bestuursvoorzitter Lentiz Onderwijsgroep. “De FIA is onderdeel van een campus die in ontwikkeling is en blijft. Het is belangrijk nieuwe enthousiaste foodstudenten binnen te halen”, betoogt Claudia Oomen, teammanager Food Commerce and Technology bij Hogeschool Inholland. “Mensen weten steeds minder over de productie van ons voedsel en onbekend maakt ongewenst, merkten we. Met de FIA en deze locatie willen we mensen interesseren voor voeding. En werken en leren in de voedingsmiddelenindustrie dichter bij elkaar brengen.” Gert Kant vervolgt: “Hoe verleiden we jongeren? Hoe interesseren we ze om in deze sector te gaan werken? De FIA moet een etalage worden die laat zien hoe mooi de voedingsbranche is. We bezoeken vmbo’s om onze opleidingen bekender te maken, maar laten ook basisschoolleerlingen kennismaken met food. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.”

Meer weten over de Food innovation Academy? Lees dan het complete artikel online of in Bakkers in bedrijf 1-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan een voordelig introductieabonnement af voor € 39,99 excl btw.

Lees ook
Nieuwe key accountmanager EverBake

Nieuwe key accountmanager EverBake

EverBake heeft een nieuwe key accountmanager. Sinds 1 juli 2022 vervult Tijs van Bragt deze functie. Tijs heeft veel ervaring in de bakkersbranche, zowel in de bakkerij als in de sales.

Najaar 2022 frituurdemonstraties bij EverBake

Najaar 2022 frituurdemonstraties bij EverBake

EverBake organiseert op 12 en 13 september frituurdemonstraties in de proefbakkerij bij het hoofdkantoor in Breda. Aan bod komen onder andere slimmer frituren, de frituurlijn en tips voor het beslag voor oliebollen en andere producten.

ABN AMRO verwacht economische schokken voor industrie, leisure, retail, food en bouw

ABN AMRO verwacht economische schokken voor industrie, leisure, retail, food en bouw

ABN AMRO verwacht dat de druk op de industrie, leisure, retail, food en bouw in de tweede helft van 2022 gaat toenemen. De energiecrisis treft vooral de industrie, terwijl de horeca en retail kampen met slechtere winstvooruitzichten. Het risico op faillissementen neemt toe, aldus de bank.