Fins bedrijf Fazer onderzoekt cacao op basis van cellulaire landbouw

Cacao onderzoek_Fazer

De Finse zoetwarenproducent Fazer werkt aan een onderzoek naar de mogelijkheden van cellulaire landbouw voor een duurzame productie van cacao. Het bedrijf vindt het belangrijk om alternatieven voor traditionele cacaoteelt te onderzoeken vanwege duurzaamheid, klimaatverandering en het welzijn van boeren en werknemers in de cacaoproductie.

Het onderzoek van Fazer is onderdeel van een groter Fins onderzoeksproject. In dit onderzoeksproject werken verschillende Finse bedrijven en instellingen aan oplossingen en innovaties rondom cellulaire landbouw. Cellulaire landbouw is biotechnologische productie, waarbij minimale grond en andere natuurlijke hulpbronnen nodig zijn. De productie vindt plaats in bioreactoren onder gecontroleerde omstandigheden.

Fazer heeft de eerste succesvolle resultaten van cacao op basis van celkweek ontvangen, maar het kan het nog jaren duren voordat deze cacao op de markt komt. Wanneer deze cacao succesvol geproduceerd wordt, moet het ook als nieuw voedingsmiddel in de EU worden goedgekeurd door de EFSA voordat het verwerkt kan worden in producten.

Bron: Fazer

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Belgium Chocolate Awards staan dit jaar in het teken van de natuur

Belgium Chocolate Awards staan dit jaar in het teken van de natuur

Dit jaar organiseert het Belgische vakblad Chocolaterie de 11e editie van de Belgium Chocolate Awards, waarin de jury op zoek gaat naar de beste chocoladecreaties en -concepten van België. Deze editie staat volledig in het teken van natuur. Ook wordt er een 6e categorie toegevoegd voor Beste Chocolatier van het Jaar.

Sigep 2023 komt eraan

Sigep 2023 komt eraan

Italian Exhibition Group organiseert van 21 tot en met 25 januari de 44e editie van Sigep. Rimini Expo Center staat deze dagen weer in het teken van ijs, patisserie, chocolade en koffie.

Groei in luxe chocolade

Groei in luxe chocolade

Steeds meer ondernemers gaan aan de slag met chocolade. Het aantal verkooppunten in luxe chocolade groeide de afgelopen vijf jaar met 29 procent. “Tijdens de coronapandemie werkte chocolade als comfortfood. Heel geschikt om emoties mee weg te werken”, aldus chocolatier Linda Veldman.