Fabrikanten zoeken de randen op

Fabrikanten zoeken de randen op

Voedingsmiddelentechnoloog IJsbrand Velzeboer denkt dat de dreiging voor de voedselveiligheid groeit. “Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel stelt dat er geen verband bestaat tussen prijsdruk en voedselveiligheid. Ik constateer het tegenovergestelde: fabrikanten zoeken de randen op.”

Trends

Velzeboer somt een aantal trends op het gebied van voedselveiligheid op: “Laboratoria zijn erg goed tegenwoordig; elke verontreiniging is te vinden. Ook labels zijn beter dan ooit. Nog nooit stond er zoveel gedetailleerde informatie over de inhoud op verpakkingen van voedingsmiddelen. We weten steeds meer over voeding en voedselveiligheid.” Die goede analyses zijn nuttig omdat het aantal mensen met allergie en eczeem toeneemt. Bovendien hebben bedrijven en instanties hiermee in potentie de instrumenten in handen om consumenten te beschermen tegen bacteriële en chemische verontreinigingen in voedingsmiddelen.

Prijsdruk

Velzeboer constateert ook dat de prijzen van grondstoffen steeds verder stijgen. Dat geldt zeker voor dierlijke vetten, die recent een veel gezonder imago hebben gekregen. Dat heeft gevolgen. Kostte een kilo roomboter nog niet zo lang geleden twee euro per kilo, nu moet een banketbakker al snel acht euro voor een kilo afrekenen. Ook de prijzen van tarwe, eieren en andere grondstoffen stijgen. Er is eigenlijk maar één uitzondering: palmolie. Deze grondstof heeft echter te lijden onder zijn gebrekkige duurzaamheidsimago.

“Het feit dat grondstoffen duurder worden, gaat ten koste van de marge van voedingsmiddelenfabrikanten”, zegt Velzeboer. “Supermarkten zijn nauwelijks bereid om meer voor de inkoop te betalen. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel bezweert omtrent de prijsstijgingen dat er geen verband bestaat tussen die prijsdruk en voedselveiligheid.”

Velzeboer is het daar niet mee eens: “Om de prijsdruk te compenseren zijn fabrikanten geneigd goedkopere machines aan te schaffen. Dat levert een risico op voor de voedselveiligheid, omdat die over het algemeen minder makkelijk te reinigen zijn. Een andere besparing zoeken ze in goedkoper personeel, dat minder kennis van hygiëne heeft. Op die manier zoeken fabrikanten de randen op.”

Meer weten over de inzichten van IJsbrand Velzeboer? Lees dan het complete artikel van Leendert van der Ent in de Hygiënespecial. Deze special wordt voorjaar 2019 verspreid onder de abonnees van Bakkers in bedrijf, Vakblad IJs!, Vismagazine en Vlees+. Nog geen abonnee? Vraag dan een proefabonnement aan.

Dossiers
Lees ook
Nieuwe iconen voor verduidelijking houdbaarheidsdatum

Nieuwe iconen voor verduidelijking houdbaarheidsdatum

De gewenste actie bij de Tenminste Houdbaar Tot-datum (THT) is een heel andere dan bij Te Gebruiken Tot (TGT). Toch haalt een merendeel van de consumenten ze door elkaar. Daardoor gooien ze vaak producten weg die nog eetbaar zijn. Om het verschil tussen de twee houdbaarheidsdatums te verduidelijken, introduceert Samen Tegen Voedselverspilling twee iconen...

Houwers Groep en CleanIT Solutions samen verder

Houwers Groep en CleanIT Solutions samen verder

Houwers Groep en CleanIT Solutions BV gaan samenwerken. Met ingang van juni 2022 richten de twee bedrijven de CleanIT Group op om elkaar op het gebied van hygiëne, voedselveiligheid en digitale mogelijkheden te versterken. Beide dochterbedrijven blijven bestaan onder de eigen naam.

Nieuwe inrichting hét moment voor grondige aanpak

Nieuwe inrichting hét moment voor grondige aanpak

Bij een nieuwe winkel- of bakkerij-inrichting let je ongetwijfeld op de uitstraling, de functionaliteit en de kosten, maar hoe zit het bijvoorbeeld met voedselveiligheid en plaagdierwering?