Eerste editie 'Breng de nacht door met je bakker'

5 oktober 2015

LEEUWARDEN - In de nacht van 2 op 3 oktober heeft de eerste editie van ‘Breng de nacht door met je bakker’ plaatsgevonden. De Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) nodigde (banket)bakkers uit deze nacht de deuren van hun bedrijf te openen voor de consument. Zij ondersteunden dit initiatief met radioreclame en promotiemateriaal. Bakkers reageerden terughoudend, maar de consumenten waren enthousiast, zo stelt de stichting.

  • Grote belangstelling
  • “Consumenten willen graag weten waar hun eten vandaan komt, hoe het wordt bereid en wie het voor hen klaarmaakt. Daarom spoorden wij brood- en banketbakkers aan om de deuren van hun bedrijf wijd open te zetten in de nacht van 2 op 3 oktober.” Volgens de stichting gaven niet heel veel bakkers gehoor aan de oproep. “Om uiteenlopende redenen”, stelt de stichting.  “Maar duizenden consumenten bleken daarentegen enthousiast”, weet Sandra Pluim, coördinator SAB. “Sinds de radiocommercials over ‘Breng de nacht door met je bakker’ te horen waren op Radio 10 en 100% NL, heb ik meer dan driehonderd reacties van consumenten gehad. De meeste mensen vroegen welke bakkerij bij hen in de buurt deelnam. Sommigen bleken bereid om drie kwartier te rijden als dat de dichtstbijzijnde bakker was.” “Mensen vinden het leuk om hun kinderen of kleinkinderen een ambachtelijk bedrijf te laten zien”, vervolgt Pluim. “Maar ik heb ook veel leerlingen gesproken of geïnteresseerden in het bakkersvak, die graag willen weten wat het werk in de bakkerij nu precies inhoudt.”
  • Open Huis
  • De deelnemende bakkerijen mochten zelf weten hoe zij het Open Huis invulden. “Er zijn rondleidingen gegeven en demonstraties van vaktechnieken, workshops en proeverijen.” De SAB en de consumenten hopen dat ‘Breng de nacht door met je bakker’ voortaan ieder jaar plaats kan vinden. “Consumenten willen hun vragen kunnen stellen en de kennis van vakmensen ervaren. Een kijkje achter de schermen van een bakkerij is daarom een prachtige kans om ons ambacht de aandacht te schenken die het verdient en de klant optimaal te verleiden. Dit jaar stonden veel consumenten voor een dichte deur. Ik hoop dat we volgend jaar niemand hoeven teleurstellen.”

Altijd op de hoogte blijven?