De Dubai-reep is een dikke chocoladereep gevuld met een puree van pistachenoten en crunchy künefe (sliertjes gebakken filodeeg). Influencer Maria Verhera uit Dubai plaatste een filmpje op TikTok waar ze de reep at. Met meer dan 60 miljoen views veroorzaakte het filmpje een ware hype. Ook in Nederland. Zeker nadat ook Monica Geuze de reep uitprobeerde.
De Bonte Koe had de reep als een van de eerste in het assortiment. Sindsdien is het topdrukte bij de Schiedamse chocolatier. “Juni is normaal een rustige maand, met zo'n 30 online-bestellingen per dag. De laatste dagen is dat aantal opgelopen naar 2000 tot 5000 bestellingen”, vertelt eigenaar Connor Klein aan NOS. De reep is online inmiddels uitverkocht.
Hype
Veel bakkers, chocolatiers en ijssalons springen in op deze trend en verkopen de reep. Of ze laten zich erdoor inspireren en komen met hun eigen creatie. Zo spotten we Dubai-bonbons bij Chocolaterie Pierre, varianten met witte chocolade en bij De IJsfabriek Joure Dubai-ijs.
Het is natuurlijk de vraag hoe lang de Dubai-reep populair blijft. Is het een blijvertje of verdwijnt de reep als iedereen deze een keer geproefd heeft? In elk geval domineert de reep voorlopig de socials. Dat blijkt wel na een uurtje scrollen op Instagram.