Driekwart van Nederlanders eet te weinig vezels

Volkoren brood_pixabay

Driekwart van Nederland krijgt te weinig vezels binnen. Dat blijkt uit onderzoek van de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) onder zo’n 18.000 respondenten van de ‘Hoe gezond is jouw buik’-test

Vrouwen doen het beter dan mannen. Zij halen bovengemiddeld vaak de dagelijks aanbevolen 2 stuks fruit en de hoeveelheid groente. Wel ziet de stichting dat de belangstelling voor vezelrijke producten bij mannen toeneemt. “Twee jaar geleden gaf 60% van de mannen aan primair voor volkoren te kiezen, nu is dat 68%,” zegt een woordvoerder van de MLDS. Bij vrouwen is dat nu 77%. Van alle respondenten eet de helft iedere dag volkoren of vezelrijke producten. 

Bij de keuze voor vezelrijk voedsel speelt ook leeftijd een rol. De oudere doelgroep consumeert meer traditionele vezelrijke producten zoals aardappelen, linzen, bonen of gerst dan de jongere doelgroep. In Friesland, Gelderland en Drenthe blijken dergelijke producten het populairst te zijn. Friezen eten ook genoeg fruit.

De meest vezelarme provincie is de provincie Limburg. Daar staan volkorenbrood en 2 stuks fruit het minst vaak op het menu en krijgen de mensen het minste vocht binnen. Limburgers zijn wel weer koplopers in bewegen. 

Bron: Foodlog

Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media – week 8

Bakkers in de media – week 8

Oorlog in Oekraïne, versuikerde broodpasta en de opmars van marsepein. Welke berichten zagen we de afgelopen week voorbij komen in de media?

Nieuw: VOLKOREN SPECIAAL, speciaal voor u!

Nieuw: VOLKOREN SPECIAAL, speciaal voor u!

De vraag naar volkoren producten stijgt en wint aan populariteit. Nu volkoren zo onder de aandacht staat heeft Ireks, voor bakkers die iets speciaals willen bieden aan hun klanten, het product VOLKOREN SPECIAAL ontwikkeld. Hiermee maakt u een volkoren meergranenbrood met een uitgebalanceerde smaakcombinatie van mouten, speltmoutkorrels en een volkorendesem.

Wat kan ik met het Trend­rapport Bakkerijsector?

Wat kan ik met het Trend­rapport Bakkerijsector?

Het Trendrapport Bakkerijsector is een blauwdruk van de sector”, legt mede-auteur Susanne Danes uit. “De data en inzichten daarin vertellen ons wat de sterktes en zwaktes van de sector zijn en met welke kansen en bedreigingen we rekening moeten houden."