Driekwart van Nederlanders eet te weinig vezels

Volkoren brood_pixabay

Driekwart van Nederland krijgt te weinig vezels binnen. Dat blijkt uit onderzoek van de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) onder zo’n 18.000 respondenten van de ‘Hoe gezond is jouw buik’-test

Vrouwen doen het beter dan mannen. Zij halen bovengemiddeld vaak de dagelijks aanbevolen 2 stuks fruit en de hoeveelheid groente. Wel ziet de stichting dat de belangstelling voor vezelrijke producten bij mannen toeneemt. “Twee jaar geleden gaf 60% van de mannen aan primair voor volkoren te kiezen, nu is dat 68%,” zegt een woordvoerder van de MLDS. Bij vrouwen is dat nu 77%. Van alle respondenten eet de helft iedere dag volkoren of vezelrijke producten. 

Bij de keuze voor vezelrijk voedsel speelt ook leeftijd een rol. De oudere doelgroep consumeert meer traditionele vezelrijke producten zoals aardappelen, linzen, bonen of gerst dan de jongere doelgroep. In Friesland, Gelderland en Drenthe blijken dergelijke producten het populairst te zijn. Friezen eten ook genoeg fruit.

De meest vezelarme provincie is de provincie Limburg. Daar staan volkorenbrood en 2 stuks fruit het minst vaak op het menu en krijgen de mensen het minste vocht binnen. Limburgers zijn wel weer koplopers in bewegen. 

Bron: Foodlog

Dossiers
Lees ook
Dossche Mills lanceert Fibre Max in Nederland

Dossche Mills lanceert Fibre Max in Nederland

Consumenten kiezen steeds vaker voor gezond. Dossche Mills springt hier op in met Artipan Fibre Max: een clean label meergranenmengeling. Na de lancering op Broodway in België, komt het product nu ook op de markt in Nederland en Frankrijk.

Top 10 meest gelezen artikelen op Bakkers in Bedrijf

Top 10 meest gelezen artikelen op Bakkers in Bedrijf

In aanloop naar 2022 kijken we terug op het afgelopen jaar. Wat lazen de bezoekers van onze website dit jaar? Hier de top 10 van meest gelezen artikelen op Bakkers in bedrijf.

Stichting Ambachtelijke Bakkerij sluit zich aan bij tweejarige broodcampagne

Stichting Ambachtelijke Bakkerij sluit zich aan bij tweejarige broodcampagne

Komend jaar wordt in de derde week van januari de nationale Week van het Brood georganiseerd. Die vormt de aftrap van een tweejarige imagocampagne en heeft als thema ‘Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig’. De Stichting Ambachtelijke Bakkerij helpt ambachtelijke bakkers om volop gebruik te maken van deze week om zichzelf én hun (volkoren) producten...