Drankenindustrie geraakt door horecasluiting

24 augustus 2021 Redactie Food
Foto: Mika Baumeister/Unsplash

De horecasluiting vanwege de coronapandemie zorgde ervoor dat de leveringen van de drankenindustrie aan de horeca werden gehalveerd naar 215 miljoen euro. Dit zorgde voor een krimp van 5,1 procent van de totale productie van de drankenindustrie. Hiermee is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de drankenindustrie van de toeleverende bedrijfstakken aan de horeca relatief het sterkst geraakt door de krimp van de horeca. 

De horeca kromp in 2020 met 40,6 procent. Een belangrijke reden hiervoor is de coronapandemie en de verschillende lockdowns. Deze sluiting had niet alleen negatieve gevolgen voor de horeca maar ook toeleveranciers. Niet alleen de drankenindustrie werd hierdoor getroffen. Ook andere sectoren zoals creatieve diensten, uitzendbureaus en de voedingsmiddelenindustrie hadden er last van.

Drankenindustrie

De drankenindustrie werd volgens het CBS het zwaarst getroffen. Dit is te verklaren door de verbondenheid met de horeca. Deze is bij de drankenindustrie is het grootst. In 2019, pre corona,  nam de horeca 10 procent van de totale productie van de drankenindustrie af. In 2020 daalde dit naar 5 procent. Dit betekende een productiedaling van 8,7 procent. Deze daling wordt voor 59 procent veroorzaakt door minder leveringen aan de horeca, 32 procent door minder toeleveringen aan sport en recreatie.

Voedingsmiddelenindustrie

Een andere getroffen sector is de voedingsmiddelenindustrie. De inkoop door de horeca nam met bijna een derde af, van 1713 miljoen euro naar 1164 miljoen euro. De horeca is voor de voedingsmiddelenindustrie niet de grootste klant, maar slechts een van de vele afnemers. Zo is de productie uit de voedingsmiddelenindustrie voor meer dan de helft gericht op de export. De verminderde toeleveringen aan de horeca betekenden voor de voedingsmiddelenindustrie een productiedaling van 0,8 procent. "Een beperkt effect", aldus het CBS.

Bron: CBS

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?