Directeur VBZ pleit voor kleinere porties, ook bij bakkers en horeca

Theo Heere_foto Piet Gispen_uitsnede

Foto: Piet Gispen

Theo Heere is directeur van de VBZ, branchevereniging in lekkers: leden houden zich bezig met de productie van koek, snoep, chocolade, zoutjes en chips. Grootste uitdaging voor de branche is suiker- en zoutreductie. VBZ zet vooral in op maximale portiegrootte en heldere informatie, zodat de consument een bewuste keuze kan maken. Maar, vindt Heere: “Hier ligt ook een taak voor de overheid en andere versaanbieders, zoals bakkers.”

Heere zit sinds twee jaar bij de VBZ. Daarvoor had hij een gevarieerde carrière, met onder meer een eigen onderneming. Hij weet dus hoe het is om een MKB-bedrijf te hebben. Daarnaast stond hij aan het hoofd van Nutricia. Handig, want de leden van VBZ variëren van kleine bedrijven tot grote multinationals.

VBZ ontstond in 2000 uit een samenvoeging van drie bestaande brancheorganisaties. Er zijn ruim honderd leden. De samenwerking gaat goed, want de leden hebben dezelfde doelen, vertelt Heere. “De export is belangrijk voor onze sector, zo’n 70 procent van de goederen wordt geëxporteerd. Duurzaamheid is belangrijk, net als suiker-, vet- en zoutreductie. Voor de merkproducenten gelden de afspraken die zijn gemaakt in het Nationaal Preventie­akkoord, bedoeld om de gezondheid van Nederlanders te bevorderen. Een van de afspraken is de suikerreductie in zuivel en frisdrank.”

Wat is er afgesproken in dat akkoord?

“Onder andere dat 70 procent van de merkproducten een aanpassing krijgt voor portiegrootte. We hebben afspraken gemaakt over maximeren, portioneren en communiceren. Niet alleen wordt de portiegrootte van producten eventueel aangepast, maar ook communiceren we daarover op de verpakking. Die bestaat uit een aantal koekjes of dropjes, in plaats van een hele rol of zak.”

Meer weten? Lees dan het complete interview met Theo Heere online of in Bakkers in bedrijf 1-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 39,99 ex. btw.

Lees ook
Verleid je klanten met luxe koeken

Verleid je klanten met luxe koeken

Koeken zo groot als je hand, gemaakt met chocoladestukjes of havermout. Consumenten zijn er dol op! En betalen er in supermarkten of koffiebarretjes met gemak één à twee euro voor. Hoog tijd dus om de consument te verleiden met echte, ambachtelijke koeken op formaat. En die koop je natuurlijk bij de bakker.

Theo Heere (VBZ): ‘Lekker moet lekker blijven’

Theo Heere (VBZ): ‘Lekker moet lekker blijven’

Theo Heere is directeur van de VBZ, branchevereniging in lekkers: leden houden zich bezig met de productie van koek, snoep, chocolade, zoutjes en chips. Grootste uitdaging voor de branche is suiker- en zoutreductie. VBZ zet vooral in op maximale portiegrootte en heldere informatie, zodat de consument een bewuste keuze kan maken. Maar, vindt Heere: “Hier...

Dagtrainingen IJscentrum gaan diepte in

Dagtrainingen IJscentrum gaan diepte in

Tussen april en het einde van de zomer kun je bij het IJscentrum - naast de basiscursus IJsbereider -terecht voor eendaagse trainingen die de focus leggen op één onderwerp. De dagcursussen Vegan IJs, Suikerreductie en Smaak vanuit de basis wisselen elkaar af. Daarnaast maakt een nieuwe cursus zijn intrede: bindmiddelen en emulgatoren. En meer cursussen...

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Wat ga je doen?Je zal je bezighouden met de productie van dagverse brood en banketproducten. Zowel groot als kleinbrood wordt in een luxe assortiment aangeboden....

Allround bakker Terschelling

Allround bakker Terschelling

Wat ga je doen?In deze functie zal je allround functie zal je bezig zijn met reguliere bakkerswerkzaamheden op zowel brood als banket gebied. Daarnaast zal je ook...

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Wat ga je doen?Aangekomen op je werk begin je eerst lekker met een verse koffie daarna ga je aan de bak. Je stelt je productielijn in, je weegt de grondstoffen en...