Directeur VBZ pleit voor kleinere porties, ook bij bakkers en horeca

Theo Heere_foto Piet Gispen_uitsnede

Foto: Piet Gispen

Theo Heere is directeur van de VBZ, branchevereniging in lekkers: leden houden zich bezig met de productie van koek, snoep, chocolade, zoutjes en chips. Grootste uitdaging voor de branche is suiker- en zoutreductie. VBZ zet vooral in op maximale portiegrootte en heldere informatie, zodat de consument een bewuste keuze kan maken. Maar, vindt Heere: “Hier ligt ook een taak voor de overheid en andere versaanbieders, zoals bakkers.”

Heere zit sinds twee jaar bij de VBZ. Daarvoor had hij een gevarieerde carrière, met onder meer een eigen onderneming. Hij weet dus hoe het is om een MKB-bedrijf te hebben. Daarnaast stond hij aan het hoofd van Nutricia. Handig, want de leden van VBZ variëren van kleine bedrijven tot grote multinationals.

VBZ ontstond in 2000 uit een samenvoeging van drie bestaande brancheorganisaties. Er zijn ruim honderd leden. De samenwerking gaat goed, want de leden hebben dezelfde doelen, vertelt Heere. “De export is belangrijk voor onze sector, zo’n 70 procent van de goederen wordt geëxporteerd. Duurzaamheid is belangrijk, net als suiker-, vet- en zoutreductie. Voor de merkproducenten gelden de afspraken die zijn gemaakt in het Nationaal Preventie­akkoord, bedoeld om de gezondheid van Nederlanders te bevorderen. Een van de afspraken is de suikerreductie in zuivel en frisdrank.”

Wat is er afgesproken in dat akkoord?

“Onder andere dat 70 procent van de merkproducten een aanpassing krijgt voor portiegrootte. We hebben afspraken gemaakt over maximeren, portioneren en communiceren. Niet alleen wordt de portiegrootte van producten eventueel aangepast, maar ook communiceren we daarover op de verpakking. Die bestaat uit een aantal koekjes of dropjes, in plaats van een hele rol of zak.”

Meer weten? Lees dan het complete interview met Theo Heere online of in Bakkers in bedrijf 1-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 39,99 ex. btw.

Lees ook
Zoetwarenbeurs ISM 2023 vindt plaats van 23 tot 25 april

Zoetwarenbeurs ISM 2023 vindt plaats van 23 tot 25 april

ISM, de internationale vakbeurs voor chocolade, snoepgoed en zoetwaren in Keulen, vindt plaats van 23 tot 25 april 2023. De organisatie heeft in overleg met partners besloten de beurs van januari naar april te verplaatsen, in de hoop dat er tegen die tijd meer zekerheid is binnen de branche.

Zoetwarenbeurs ISM keert terug

Zoetwarenbeurs ISM keert terug

Na twee jaar keert ISM, internationale vakbeurs voor chocolade en zoetwaren, weer terug. Van 30 januari tot en met 2 februari 2022 vindt ISM plaats in Keulen. In samenwerking met ProSweets Cologne, de internationale leveranciersbeurs voor de zoetwaren- en snackindustrie, vertegenwoordigt ISM Keulen de gehele sector.

Week van Snoep Goed gericht op bewustwording

Week van Snoep Goed gericht op bewustwording

Twee op de drie Nederlanders wil minder snoepen maar 19 procent is hier daadwerkelijk mee bezig. Een reden voor Stichting Week van Snoep Goed om zich in 2022 extra in te zetten voor een gezonder Nederland. Van 17 tot en met 23 januari organiseert de stichting de ‘Week van Snoep Goed’ georganiseerd. Een week lang worden Nederlanders uitgedaagd om ongezonde...