Detailhandel heeft meer vertrouwen in de toekomst

Winkelstraat_pixabay

Foto: Pixabay

Detailhandelaren hebben meer vertrouwen in de toekomst. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In april dacht slechts 9 procent van de ondernemers in de detailhandel het nog een jaar vol te kunnen houden. In mei is dit gegroeid naar 65 procent.

Het CBS hield begin mei een onderzoek onder ondernemers naar de verwachtte gevolgen van de coronacrisis. Hieruit blijkt dat het vertrouwen in de toekomst in vrijwel alle branches van het niet-financiële bedrijfsleven is toegenomen. Ook in de horeca, alleen stijgt het daar minder snel dan in de detailhandel. Van 5 procent in april naar 21,6 in mei.

Dit vertrouwen is vooral zichtbaar in de afname van het aantal bedrijven dat in april nog dacht de continuïteit niet langer dan een half jaar te kunnen handhaven onder de toen geldende omstandigheden. Het CBS geeft als verklaring voor het toegenomen vertrouwen de versoepeling van de coronamaatregelen.

Maatregelen tegen coronacrisis

Veel ondernemers nemen maatregelen om de effecten van de coronacrisis te beperken. De maatregelen die het meeste genoemd worden zijn het instellen van het bedrijf op de 1,5 meter economie en kostenreductie. Andere maatregelen zijn scherpere prijsconcurrentie/meer marketing, product/dienst aanpassen, innovatie/ontwikkelen van nieuwe producten/diensten/processen, andere markten/doelgroepen of geen maatregelen.

Personeel

Ondernemers uit veel branches zetten tijdens de coronacrisis minder zzp’ers en uitzendkrachten in. Daarnaast maken ondernemers gebruik van arbeidsverkorting en of de NOW-regeling voor het eigen personeel. Relatief weinig ondernemers beëindigen de arbeidscontracten van het eigen personeel.

Bron: CBS

 

Dossiers
Lees ook
Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Twee jaar na het begin van de coronacrisis, neemt de omzet van bakkers nog steeds toe, schrijft Nu.nl naar aanleiding van cijfers van marktonderzoeker GfK. Bij supermarkten, boeren en andere speciaalzaken is de groei eruit.

Werk heeft het gebouw verlaten

Werk heeft het gebouw verlaten

Tijdens de tweede lockdown in oktober 2020 schreef corporate antropoloog Jitse Kramer het boek 'Werk heeft het gebouw verlaten.' Hoe veranderde corona ons werkende leven en wat is de impact?

Lokale winkels in het zonnetje

Lokale winkels in het zonnetje

Een nieuw initiatief om aandacht te creëren voor lokale winkels. Van 9 tot en met 15 mei 2022 vindt de eerste landelijke ‘Week van de Stenen Winkel’ plaats. Het doel van dit initiatief is om lokale stenen winkel in het zonnetje te zetten en aandacht te creëren voor de waarde van deze winkels voor de consument. In andere zijn er...