Detailhandel heeft meer vertrouwen in de toekomst

Winkelstraat_pixabay

Foto: Pixabay

Detailhandelaren hebben meer vertrouwen in de toekomst. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In april dacht slechts 9 procent van de ondernemers in de detailhandel het nog een jaar vol te kunnen houden. In mei is dit gegroeid naar 65 procent.

Het CBS hield begin mei een onderzoek onder ondernemers naar de verwachtte gevolgen van de coronacrisis. Hieruit blijkt dat het vertrouwen in de toekomst in vrijwel alle branches van het niet-financiële bedrijfsleven is toegenomen. Ook in de horeca, alleen stijgt het daar minder snel dan in de detailhandel. Van 5 procent in april naar 21,6 in mei.

Dit vertrouwen is vooral zichtbaar in de afname van het aantal bedrijven dat in april nog dacht de continuïteit niet langer dan een half jaar te kunnen handhaven onder de toen geldende omstandigheden. Het CBS geeft als verklaring voor het toegenomen vertrouwen de versoepeling van de coronamaatregelen.

Maatregelen tegen coronacrisis

Veel ondernemers nemen maatregelen om de effecten van de coronacrisis te beperken. De maatregelen die het meeste genoemd worden zijn het instellen van het bedrijf op de 1,5 meter economie en kostenreductie. Andere maatregelen zijn scherpere prijsconcurrentie/meer marketing, product/dienst aanpassen, innovatie/ontwikkelen van nieuwe producten/diensten/processen, andere markten/doelgroepen of geen maatregelen.

Personeel

Ondernemers uit veel branches zetten tijdens de coronacrisis minder zzp’ers en uitzendkrachten in. Daarnaast maken ondernemers gebruik van arbeidsverkorting en of de NOW-regeling voor het eigen personeel. Relatief weinig ondernemers beëindigen de arbeidscontracten van het eigen personeel.

Bron: CBS

 

Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media - week 26

Bakkers in de media - week 26

Brood van lokaal graan, bakker schrijft verhalenboek voor kinderen met dyslexie en ondernemen in coronatijd. Wat zagen we deze week voorbij komen over de bakkersbranche? Een greep uit de media.

Aantal bedrijven brood- en banketsector groeit

Aantal bedrijven brood- en banketsector groeit

Analist Ron Duijkers interpreteert elk kwartaal de cijfers die het CBS publiceert over de ontwikkelingen van de bedrijven in de brood- en banketsector.

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.