De drie beste bakkerijtrends van 2022

8 februari 2022 Partner content

2021 is voor ons allemaal een achtbaan geweest. Van het genieten van comfortvoedsel tot het uitproberen van nieuwe voedselfusies, er zijn veranderingen geweest in de voorkeuren veroorzaakt door het begin van COVID-19. Consumenten maken zich bijvoorbeeld meer zorgen over hun gezondheid en wat ze eten, en deze focus zal jarenlang blijven bestaan. Gezondheid en welzijn blijven een prioriteit bij mensen. Consumenten zijn op zoek naar ingrediënten die voedingsvoordelen bieden in hun dagelijkse voeding, zegt het productiebedrijf van smaken en ingrediënten. Deze consumentengewoonten zullen de vraag naar natuurlijke, clean label en plantaardige producten tot 2022 en daarna doen toenemen. Sluit als bakker een rechtsbijstandverzekering en lees daarna dit artikel om de beste bakkerijtrends van 2022 te vinden!

Clean label

Er wordt vaak gezegd dat we eerst met onze ogen eten. De handeling van voedselconsumptie is een multi-zintuiglijke ervaring en hoe voedsel eruit ziet, is net zo belangrijk als hoe het wordt bereid. In een steeds meer gezondheidsbewuste wereld worden de termen 'biologisch' en 'natuurlijk' steeds belangrijker. En als het om kleuradditieven gaat, komt de oplossing uit de natuur zelf. De clean label-trend geeft aan dat het voedsel wordt bereid met natuurlijke kleur en smaak. Natuurlijke voedingsproducten bieden verschillende gezondheidsvoordelen voor de consument, wat leidt tot een verschuiving van het gebruik van synthetische producten in bakkerijen. Experts verwachten dat de markt voor natuurlijke kleuren de komende tien jaar naar verwachting zal verdubbelen. Groothandels hebben daarom nieuwe productlijnen gecreëerd met clean labels. 

Plantaardig

Plantaardig voedsel heeft de markt stormenderhand veroverd. Met elk voorbijgaand jaar is er een groei in het percentage mensen dat richting veganisme gaat. Onderzoek toont aan dat de toenemende vraag naar duurzame producten zal resulteren in een substantiële stijging van de plantaardige voedingsmarkt tegen 2030. Om gelijke tred te houden met de trend en de groeiende vraag, zijn voedings- en drankenbedrijven over de hele wereld begonnen hun portfolio van plantaardige opties om de consument beter van dienst te zijn. In de toekomst zal plantaardig voedsel een integraal onderdeel zijn van alle restaurants en supermarkten. Zorg voor duurzaamheid, dierenwelzijn en milieu-impact waren de belangrijkste factoren voor deze verandering. Bakkerijen kunnen hier gebruik van maken zodat ze in kunnen spelen op deze trend en de veranderende markt. 

Pittig & etnisch

Met deze opkomende trends is de focus om nieuwe en opwindende smaken te leveren niet afgenomen. Vorig jaar stond in het teken van comfort en verwennerij, maar 2022 wordt pittig. Smaken zoals Nashville Mac & Cheese, Buffalo, Mango Habanero, Chili Raspberry, Mexican Hot Chocolate, Cardamom, Allspice zullen een nieuwe draai geven aan taarten, koekjes, gebak en meer. Met pittig dat heter wordt in het nieuwe jaar, verliezen ook fusion-smaken zijn charme niet. Een geweldige manier om te innoveren is om een bekende smaak te combineren met een geheel nieuwe smaak. Dat is hoe de bakkers etnische smaken in hun toepassingen zullen brengen! Etnische trends zullen opduiken in een foodtruck-formaat met allerlei opwindende nieuwe smaken: BBQ, Olive-Pesto, Onion & Cheese, Chili-Garlic zullen enkele van de topkeuzes zijn.

Altijd op de hoogte blijven?