DCA Market Intelligence breidt zuivelnoteringen uit met Cagliata

13 januari 2025 Redactie Food DCA Market Intelligence
MARKTINFORMATIE | De veelzijdigheid maakt de halfzachte kaas Cagliata  een populair product in de voedingsindustrie. Reden voor DCA Market Intelligence om Cagliata toe te voegen aan de zuivelnoteringen.

DCA Market Intelligence voegt een wekelijkse DCA-benchmark voor Cagliata toe aan het aanbod aan zuivelnoteringen. Hiermee wil het bedrijf een nog completere dekking in prijstransparantie voor de melkvalorisatieketen bieden. Met deze toevoeging publiceert DCA Market Intelligence nu wekelijks 26 noteringen van zuivelproducten en halffabricaten. De eerste officiële notering van Cagliata publiceerde DCA Market Intelligence op 9 januari 2025 op het zuivelplatform. Deze kwam uit op €4.510 per ton.

Cagliata

Cagliata is een halfzachte kaas gemaakt van gepasteuriseerde koemelk, met een vetgehalte van 25-28 procent en een vochtgehalte van maximaal 45 procent. De veelzijdigheid maakt het een populair product in de foodindustrie. Het is een halffabricaat voor de productie van mozzarella, ricotta of hüttenkase. Voedingsproducenten gebruiken het als ingrediënt in de productie van smeltkaas, pizzakaas en andere kaasproducten die gemakkelijk kunnen worden verwerkt en aangepast aan specifieke behoeften. De foodindustrie waardeert Cagliata vanwege de consistente kwaliteit en veelzijdige toepassingsmogelijkheden.

DCA Market Intelligence heeft Cagliata na een verificatieproces de afgelopen weken al genoteerd en daarbij alle processen gecontroleerd. De eerste officiële publieke notering -  €4.510 per ton - valt daarbij iets lager uit dan de prijs van de afgelopen weken.

Zuivelnoteringen

DCA Market Intelligence voorziet als Price Reporting Agency (PRA) de food- en agribusiness van onafhankelijke benchmark-prijzen, marktdata en marktinformatie. Eric de Lijster, manager PRA van DCA Market Intelligence, licht toe: "Met de introductie van de DCA benchmark voor Cagliata maken we opnieuw een belangrijk deel van de zuivelmarkt transparant. Dit helpt marktpartijen als verwerkers en traders in de zuivelketen niet alleen bij het maken van vaste prijsafspraken, maar ook bij strategische beslissingen in een competitieve markt. Net als bij onze andere noteringen hanteren we als PRA een onafhankelijke en transparante methodiek die volledig in lijn is met de Europese richtlijnen."

Net zoals bij de huidige zuivelnoteringen, wordt de prijs van Cagliata vastgesteld op basis van data verzameld bij een groot aantal partijen in de markt. Deze zogeheten panelleden rapporteren handelstransacties van de lopende week, gebaseerd op vooraf gedefinieerde specificaties die door DCA Market Intelligence in samenwerking met de zuivelsector zijn vastgesteld. Deze specificaties en de gehanteerde methodiek zijn voor iedereen inzichtelijk, een belangrijk kenmerk voor een PRA. Het draagt bij aan de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van de benchmarkprijzen van DCA Market Intelligence.

Transparantie

DCA Market Intelligence versterkt met de notering van Cagliata haar positie als PRA op de Europese zuivelmarkt. Het bedrijf voorziet de agrifoodsector al sinds 2009 van onafhankelijke prijsnoteringen, marktinformatie en analyses. De introductie van de Cagliata-notering is een volgende stap in het bieden van waardevolle tools aan zuivelbedrijven, handelaren en producenten, waarmee zij beter kunnen inspelen op marktontwikkelingen en risico’s kunnen beheersen

De specificaties van Cagliata zijn hier te vinden op de website van DCA Market Intelligence.

Altijd op de hoogte blijven?