De bekende Jodenkoeken van Davelaar krijgen een nieuwe naam, Odekoeken. Naast de nieuwe naam verandert de nieuwe eigenaar bakkersfamilie Pater ook de verpakking. Daarnaast neemt het bedrijf voortaan nieuwe mensen aan via Open Hiring.

Het veranderen van de naam en het nieuwe aannamebeleid past volgens de bakkersfamilie bij de waarden van het familiebedrijf. “Sociaal en duurzaam ondernemen zit in onze genen. Het was voor ons daarom niet meer dan logisch dat we de naam van de koek in lijn van deze waarden – en die van een toekomstbestendige wereld – zouden aanpassen. Zo hopen wij ons steentje bij te kunnen dragen aan een meer inclusieve maatschappij, terwijl we de lekkerste koeken van Nederland bakken.”, zegt Renee Pater, HR-directeur van onder andere Patisserie Pater.

Odekoeken

De geschiedenis van de koeken van Davelaar gaat terug tot 1883. Toen startte een familiebedrijf met het bakken van de koeken in een kleine bakkerij in Alkmaar. Met de herintroductie van de bekende platte koek in blik besloot Davelaar de vertrouwde smaak van de koek terug te brengen naar een volledig plantaardig recept met Zeeuwse bloem, basterdsuiker en margarine. Ook worden de koeken plasticvrij verpakt.

Voortaan heten de koeken Davelaar Odekoeken en zitten in een nieuwe verpakking. Naast de originele Davelaar blikken komt er ook een speciaal verzamelblik in de schappen te liggen. Dit ter ere van de nieuwe stap in de geschiedenis van de koek.

Open hiring

Naast de nieuwe naam en verpakking is ook het aanname beleid van Davelaar gewijzigd. Het bedrijf doet sinds november 2020 als een van de eerste bedrijven van Nederland het vacature proces via Open Hiring. Zo wil het bedrijf voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt zorgen.

Het principe van Open Hiring is simpel. Een bedrijf stelt een vacature open en mensen die belangstelling hebben voor de baan – en denken deze aan te kunnen – zetten hun naam op een vacaturewachtlijst. De bakkerij van Davelaar Odekoeken ging afgelopen november succesvol met dit concept aan de slag. Imiddels hebben 93 werkzoekenden zich aangemeld voor een baan bij de bakkerij waarvan er nu vijf mensen in de koekbakkerij in Zwaagdijk werken en 66 op de wachtlijst staan. Bakkersfamilie Pater is gestart met een campagne om meer ondernemers te stimuleren met Open Hiring te gaan werken.

De afgelopen jaren pasten producenten de namen van verschillende producten aan vanwege een discriminerende ondertoon. Denk bijvoorbeeld aan roomkop of chocoladebol in plaats van moorkop of Ben's Original in plaats van Uncle Ben's-rijst. De naamswijziging van de Jodenkoek past hierbij.

In een reactie op Nu.nl laat het Centraal Joods Overleg weten de naamswijziging te waarderen, hoewel ze geen problemen met de naam hadden. "Het is bijzonder dat er in deze tijden van polarisatie ook nog aan anderen wordt gedacht en hoe bepaalde woorden op hen kunnen overkomen", zegt voorzitter Eddo Verdoner op Nu.nl. "Al hebben we eigenlijk nooit een probleem gehad met de jodenkoek. Er hangt geen negatieve connotatie aan vast omdat hij volgens de legende gewoon voor de eerste keer door een Joodse bakker zou zijn gemaakt. We hebben hier zeker niet zelf om gevraagd."

Altijd op de hoogte blijven?