‘Dat de zon opkomt terwijl je je brood opbolt, geweldig toch?’

Feije Feenstra_BIB 8-2019

Feije Feenstra (23) van Bakkerij van Eck studeerde om ondernemer te worden. Totdat er een bakker ziek werd in het bedrijf van zijn ouders. Feije ging bakken en naar het Bakery Institute, en verheugt zich erop al die kennis op zijn klanten over te brengen.

“Dit is toch een prachtig vak? En niet alleen het bakkersvak zelf, maar alles er omheen hè. Dat je je brood staat op te bollen en je ziet de zon opkomen. Geweldig toch? En dat je er met z’n allen, met het hele gezin aan werkt. Ik maak het, mijn moeder verkoopt het, dat vind ik zo mooi. Ik heb weleens gedacht ‘moet ik nog ergens anders gaan werken om andere ervaring op te doen?’ Maar waarom? Ik heb het naar mijn zin zo.”

‘Brood is brood’ klopt niet

“Toen ik aan de slag ging in de bakkerij, wilde ik meer van het vak leren. Ik leerde natuurlijk van de bakkers waar ik mee werkte, maar die hebben het ook druk en ik wilde meer. Maar ik had al gestudeerd en geen tijd – en zin – om weer drie jaar naar het roc te gaan. Dus werd het de negenweekse boulangerie bij het Bakery Institute. Wat hier fijn is: alle leerlingen zijn 200 procent gemotiveerd. Deze opleiding heeft mijn perspectief op het vak veranderd. We maken in onze bakkerij brood op gistbasis, maar er zijn veel meer soorten en manieren. Bij Bakery Institute heb ik vanaf de basis leren bakken. Ze laten je alles zien, van alle kanten. Ik kan nu veel meer maatwerk leveren en ik wil mensen opvoeden in het brood. Onze klant denkt ‘brood is brood’, maar er zit zoveel meer achter. Dat wil ik overbrengen.”

Niet te veel groeien

“Ik ben ook veranderd in mijn kijk op ondernemerschap. Ik dacht altijd: je moet groeien. De ondernemerskant van het bedrijf, dat wilde ik, daar heb ik ook een studie voor gedaan. Maar nu heb ik gezien dat dat ook kan leiden tot een bedrijf waar het alleen nog maar gaat om de hoeveelheid productie. En dat wil ik niet. Je kunt wel meerdere winkels hebben, maar niet te veel en altijd met een bakkerij achter de winkel. Zodat er een bakker is om antwoord te geven op vragen van klanten, dat vind ik belangrijk. Een ondernemer zei: ‘Mijn doel is om kwalitatief goed brood aan mensen te kunnen geven’. Dat is gewoon heel mooi. En nu weet ik: het begint bij de kwaliteit van de grondstoffen.”

Dossiers
Lees ook
Dossche Mills lanceert Fibre Max in Nederland

Dossche Mills lanceert Fibre Max in Nederland

Consumenten kiezen steeds vaker voor gezond. Dossche Mills springt hier op in met Artipan Fibre Max: een clean label meergranenmengeling. Na de lancering op Broodway in België, komt het product nu ook op de markt in Nederland en Frankrijk.

Stichting Bakkracht ondersteunt bakkers met Bedrijfsontwikkelplan

Stichting Bakkracht ondersteunt bakkers met Bedrijfsontwikkelplan

Hoe kunnen werkgevers en werknemers in de bakkerijbranche erkennen (blijven) leren en zich ontwikkelen? Iedereen vindt dit belangrijk, maar het is soms lastig om dit te realiseren. De Stichting Bakkracht helpt bakkers met het Bedrijfsontwikkelplan en ondersteunt zo bakkerijen op weg naar duurzame inzetbaarheid.

Top 10 recepten uit Bakkers in bedrijf

Top 10 recepten uit Bakkers in bedrijf

Het jaar 2021 zit er bijna op. We tellen af naar 2022 met de meest populaire artikelen van het afgelopen jaar. Met vandaag de top 10 recepten op Bakkers in bedrijf.