Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

22 december 2022 Redactie Food

In 2022 zagen voedingsspeciaalzaken en supermarkten hun verkopen dalen. Oorzaken zijn onder andere de heropening van de horeca en de huidige recessie. ABN AMRO verwacht dat deze daling zich in 2023 voortzet.

2021 was een heel goed jaar voor voedingsspeciaalzaken en supermarkten. Vanwege de coronapandemie was de horeca afgelopen jaar grotendeels gesloten. Vooral speciaalzaken profiteerden hiervan met een volumegroei van 2,2 procent. In 2022 heropende de horeca. Consumenten gingen minder besteden in de foodretail en verlegden hun uitgaven naar de horeca.

Boodschappen duurder

Daarnaast zijn de boodschappen duurder geworden en gingen consumenten op zoek naar goedkopere alternatieven. Zo kiezen ze bijvoorbeeld voor het huismerk in plaats van het A-merk, gaan naar een goedkopere supermarkt en voedingsspeciaalzaak, en letten op productaanbiedingen. ABN AMRO verwacht deze trend zich in 2023 voortzet. De analisten verwachten een verdere volumedaling van 0,5 procent voor de supermarkten en 2 procent voor voedingsspeciaalzaken.

Gemak blijft belangrijk

Gemak blijft belangrijk voor consumenten volgens ABN AMRO. De analisten verwachten dat de horeca en de voedingsspeciaalzaak op dit vlak steeds meer concurrentie krijgen van de supermarkt. “Hoewel de prijsstijgingen in de supermarkt fors zijn, kunnen ze met de horeca concurreren op deze gemaksproducten vanwege de doorgaans lagere prijzen. Speciaalzaken, zoals bakkers en slagers, zien door de gestegen prijzen juist teruglopende klandizie. De prijsbewuste consument die gemak wil, gaat immers op zoek naar goedkopere alternatieven.”

Bron: ABN AMRO

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?