Crowdfundingscampagne voor het Eberhardje

15 december 2020

Twee jaar geleden werd het Amsterdamse koekje het Eberhardje gelanceerd. Nu, december 2020, starten de makers een crowdfundingsactie om het koekje naar de consumentenmarkt te brengen. Ze willen 2021 positief starten door de boodschap ‘Zorg goed voor onze stad en voor elkaar’ met zoveel mogelijk mensen te delen en tegelijkertijd iets terugdoen voor de horeca-ondernemers in Amsterdam die het Eberhardje groot hebben gemaakt.

Zorg goed voor elkaar’ is het thema van 2020 geworden. Voor Résalieke Vlieger en Ineke Kuiper, initiatiefnemers achter het Eberhardje, staat dit thema al langer centraal. Samen met Holtkamp Horeca Patisserie en Croquetten lanceerden ze in 2018 ‘hét koekje van Amsterdam’ dat staat voor verbinding en voor de opdracht die Eberhard van der Laan aan de Amsterdammers gaf: ‘Zorg goed voor onze stad en voor elkaar’. 

De Amsterdamse horeca maakte volgens de makers het Eberhardje groot. De afgelopen twee jaar werden zo'n twee miljoen koekjes verkocht. Met de opbrengsten van de Eberhardjes steunt ‘de Stichting Eberhard voor Amsterdam’ positieve, verbindende initiatieven in Amsterdam. Dit doet de stichting in samenwerking met Mensen Maken Amsterdam via zeven buurtfondsen in de stad. 

'Zorg goed voor elkaar'

“Zorg goed voor onze stad en voor elkaar is in 2020 als thema actueler geworden dan ooit”, aldus Résalieke Vlieger, de bedenkster van het Eberhardje. “Het afgelopen jaar hebben Amsterdammers elkaar op allerlei manieren geholpen. We hebben veel mensen een blijk van waardering gegeven door Eberhardjes te doneren en actief te communiceren over hun initiatieven. De reacties zijn iedere keer weer blij en positief. Vaak vroegen mensen of ze de Eberhardjes ook voor anderen konden kopen. We liepen dus al langer met het idee rond om pakketjes voor de consument te maken.” 

Een koekje met een boodschap Ineke Kuiper, mede-initiatiefnemer: “Juist in deze tijd willen we de boodschap van verbinding en het zorgen voor elkaar verder en breder verspreiden. We passen dit zelf toe door de Amsterdamse horeca in onze plannen te betrekken. Koop je via onze crowdfunding Eberhardjes, dan kun je deze straks ophalen in de horeca.  Op  die  wijze  realiseren  we  extra  traffic.  Daarnaast  nemen  we  de  horeca  mee  in  onze marketingcommunicatie en komt een deel van de opbrengst ten goede aan de Amsterdamse horeca.” 

Het Eberhardje

Het Eberhardje is een hartvormig roomboterkoekje met in het midden de drie Andreaskruisen van Amsterdam. Het is een roomboterkoekje met een vleugje vanille, 

Altijd op de hoogte blijven?