Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

26 mei 2020
Stokbrood van anderhalve meter lengte (foto: Echte Bakker de Wit).

De coronacrisis hakt er flink in bij de Nederlandse voedingsspeciaalzaken. De brancheverenigingen van bakkers, slagers, viswinkels en slijters zien dramatische omzetverliezen én een enorme veerkracht en creativiteit. Hoe gaan de bakkers om met de coronacrisis?

Bakkers tonen zich vindingrijk en proberen zich op originele manieren door de crisis heen te slaan. Martijn Verkerk van de Nederlandse Brood- en Banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV) vermoedt dat vooral banketbakkers te maken hebben met een fikse omzetdaling. Die wordt deels veroorzaakt door de sluiting van horeca, maar ook door een sterk dalende verkoop aan particulieren – een gevolg van het verbod op feestjes en andere samenkomsten met meer dan drie mensen.

Verkerk: “Ik zie veel creativiteit ontstaan. Bakkerijen spelen bijvoorbeeld in op de thuisbakkers­trend – die is nóg meer gegroeid nu iedereen thuis zit – door plakken deeg aan te bieden. Klanten worden naar de winkel getrokken met kleurplatenacties en bijzondere producten, zoals gebak in de vorm van een wc-rol.” Het wc-rolgebak, gemaakt door Brood- en Banketbakkerij Santhe uit Oosthuizen, werd bijna even snel gehamsterd als de papieren variant in de supermarkt en is een hit op sociale media. Ook Echte Bakker De Witt uit Noordwijk wist de aandacht van de consument te grijpen met een actuele verwijzing: een anderhalve meter lang stokbrood. “Dit is 1,5 meter! Houdt u afstand aub,” schrijft de bakker op de Facebookpagina.

Of de ruim 3800 bakkerijen die Nederland rijk is, daadwerkelijk te maken hebben met grote omzetverliezen kan Verkerk niet met zekerheid zeggen. Wel ziet hij dat er onder bakkerijen sprake is van grote verschillen. Terwijl de banketbakkerijen het waarschijnlijk zwaar te verduren krijgen, lijken de broodbakkers niet acuut in gevaar te komen. Verkerk: “Ik wil niet speculeren, maar dat zijn de signalen die ik krijg. Brood blijft een eerste levensbehoefte en momenteel wordt er veel thuis geconsumeerd. Door de chaos bij de supermarkten gaan consumenten liever naar de bakker voor hun brood.”

Wil je weten hoe andere versspecialisten omgaan met de coronacrisis? Lees dan het complete artikel online of in Bakkers in bedrijf 4-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 39,99 ex. BTW.

 

Altijd op de hoogte blijven?