Coronacrisis? Zo boost jij straks je omzet!

Marketing uitsnede_Unsplash

Foto: Unsplash

Vier kansen voor ondernemers

Je had als ondernemer zulke mooie plannen voor 2020. Tot het coronavirus op visite kwam en roet in het eten gooide. Waarschijnlijk zit je nu noodgedwongen thuis en ben je druk bezig de schade zoveel mogelijk te beperken. Een lastige tijd, maar ook een tijd waarin ineens ruimte is voor zaken die normaal gesproken blijven liggen. Bijvoorbeeld het verbeteren van je marketing.

Eígenlijk had je er al lang iets aan willen doen. Een nieuwe huisstijl, leuke marketingacties bedenken, nieuwe teksten op je website. Maar ja, druk druk druk. Dit is hét moment om (extra) aandacht te besteden aan de marketing van je onderneming. Zo ben jij, als de economie straks weer aantrekt, klaar om die inhaalslag te maken. Hoe dan precies? Stort je op de volgende vier onderwerpen:

1. Werk aan de basis van je bedrijf.
Zonder stevig fundament geen succesvolle onderneming. Heb je je doel en doelgroep nog helder voor ogen? Wat doet de concurrent? Ben je nog onderscheidend genoeg ten opzichte van soortgelijke bedrijven? Blijf innovatief: bedenk een nieuw gerecht voor je menukaart, ontwerp een nieuw product of steek een bestaand product in een nieuw jasje. Wees creatief!

2. Samenwerkingsverbanden zijn hot!
Helemaal in deze tijd voelen we: we hebben elkaar nodig. Zoek daarom medeondernemers of andere soorten afnemers op met wie je een samenwerking aangaat. Zo kun je je business en afzetmarkt vergroten. Ben je slager? Ga dan een samenwerking aan met de kaasboer, bakker, viswinkel en groenteboer in jouw winkelgebied. Wie weet kun je samen de lunch verzorgen bij dat ene bedrijf. Het versconcept blijkt vaak populair en succesvol te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar https://www.machtiglekker.nl/. Gebruik de extra tijd die je nu hebt om nieuwe waardevolle verbindingen aan te gaan. Real life ontmoetingen zijn nu waarschijnlijk minder verstandig, maar een telefoontje is zo gepleegd.

3. Refresh de huisstijl.
Al jaren dezelfde posters, dezelfde menukaarten en een foto op je website nog zonder grijze haren. Niet écht up-to-date. Door je huisstijl ‘op te frissen’ geef je de uitstraling van je bedrijf een boost én creëer je straks extra aandacht als je weer opengaat. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe kleuren, nieuwe foto’s, vernieuwde website etc.

4. Plan het in. Een slimme ondernemer denkt vooruit. Ook wat betreft marketing. Bedenk nu alvast alle aanbiedingen en (marketing)acties die je dit jaar on- en offline wilt doen en werk ze uit. De online acties en socialmediaberichten kun je zelfs nu direct al inplannen. Zo heb je daar straks geen omkijken meer naar en kun jij je op je core business richten als je weer open bent.

Dit artikel is geschreven door Fiorienne Westenberg van Many Tastes – small business communication (info@manytastes.nl of 030 227 3561)

Lees ook
Stichting Ambachtelijke Bakkerij: Decemberspecial Bakwerk 2020 klaar voor verzending

Stichting Ambachtelijke Bakkerij: Decemberspecial Bakwerk 2020 klaar voor verzending

Als COVID-19 ons iets heeft gebracht, is het de (her)waardering van klein geluk. Thuisblijven, samen zijn met familie, tijd voor elkaar. Waarden die ook in december sterk worden gevoeld en beleefd. Draag er als ambachtelijke bakker je eigen steentje aan bij! Bijvoorbeeld in de vorm van Bakwerk: een sfeervol en kleurrijk consumentenmagazine.

Nederlandse patissier en Belgische bakker slaan handen ineen

Nederlandse patissier en Belgische bakker slaan handen ineen

Joep Mermans, eigenaar van Patisserie Joep gaat samenwerken met de Belgische bakker Van Thillo. Gezamelijk openen zij de nieuwe onderneming Van Thillo bij Joep. De opening staat gepland voor 2 november.

Nieuwe landelijke maatregelen in de strijd tegen het coronavirus

Nieuwe landelijke maatregelen in de strijd tegen het coronavirus

Het aantal coronabesmettingen in Nederland neemt toe. Om de verdere verspreiding van het virus te voorkomen komen er nieuwe landelijke maatregelen. Deze werden maandagavond afgekondigd door minister-president Mark Rutte en minister Hugo de Jonge in een persconferentie. De nieuwe regels gaan vandaag, 29 september, om 18.00 uur in.

Zelfstandig werken broodbakker omgeving Zwolle

Zelfstandig werken broodbakker omgeving Zwolle

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn ga je als zelfstandig werkend broodbakker ga jij samen met je collega's het perfecte brood maken. Dit doe je...

Broodbakker ambachtelijk te Rotterdam

Broodbakker ambachtelijk te Rotterdam

Wat ga je doen?In deze fulltime functie zullen de werkzaamheden bestaan uit allround productie binnen de bakkerij. Je zal je bezig houden met zowel groot als kleinbrood....

Allround bakker omgeving Veendam

Allround bakker omgeving Veendam

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Veendam zijn we op korte termijn op zoek naar een allround bakker. Het betreft een fulltime functie...