Consumenten weten de lokale versspecialist weer te vinden

3 augustus 2020
Foto: Unsplash

Consumenten zijn tijdens de coronacrisis meer gaan kopen bij de lokale versspecialist.  Uit cijfers van marktonderzoeksbureau Gfk blijkt dat bij slagers de omzet met 36 procent groeide en bij groenteboeren met 40 procent. Voor bakkers was dit 16 procent. Dat meldt de NOS.

De onderzoekers van Gfk bekeken het koopgedrag van 10.000 huishoudens in de maanden april, mei en juni. In die maanden pakten de lokale versspecialisten weer wat marktaandeel terug van de grote supermarkten. De oorzaak wordt gezocht in de coronacrisis.

Coronacrisis

Voor de coronacrisis kochten veel consumenten alles bij de supermarkt vanwege het gemak. In de coronacrisis veranderde dit. Mensen zaten veel thuis en konden niet naar de horeca. Dus koos de consument ervoor om thuis te genieten. "Dat genieten wordt beter ingevuld door de speciaalzaak dan door de supermarkt", zegt GfK-onderzoeker Joop Holla tegen NOS.

Ook Inga Blokker, directeur van The Food Research Company, zoekt de verklaring in de behoefte aan genietmomentjes. Daarnaast wijst zij erop dat veel mensen in coronatijd liever niet naar de supermarkt gingen vanwege de drukte. Ook heerste tijdens de lockdown heel erg de gedachte om lokale ondernemers te steunen.

Wegvallen derde kanaal

De meeste versspecialisten zagen de afgelopen maanden meer klanten. Maar daartegenover staat dat ze ook omzet uit het derde kanaal misliepen. Denk aan het wegvallen van catering en bestellingen van de horeca. Bakkersbrancheverenging NBOV meldde eind juli nog dat bakkers nog steeds kampen met omzetverlies door het wegvallen van de omzet uit het derde kanaal.

Na de coronacrisis

De grote vraag is natuurlijk of deze klanten ook na de coronacrisis de lokale versspecialist blijven vinden. "Het zou heel mooi zijn als de slager en de groenteboer in de afgelopen maanden aan de consument hebben kunnen laten zien waarom zij belangrijk zijn. Maar ik denk dat de supermarkt het primaire kanaal blijft", zegt Blokker tegen de NOS. Zij denkt dat versspecialisten moeten inspelen op het gemak van de supermarkt en het bijzondere van een speciaalzaak.

Bron: NOS / NBOV

 

 

 

Altijd op de hoogte blijven?