Consumenten weten de lokale versspecialist weer te vinden

Bakery_Unsplash

Foto: Unsplash

Consumenten zijn tijdens de coronacrisis meer gaan kopen bij de lokale versspecialist.  Uit cijfers van marktonderzoeksbureau Gfk blijkt dat bij slagers de omzet met 36 procent groeide en bij groenteboeren met 40 procent. Voor bakkers was dit 16 procent. Dat meldt de NOS.

De onderzoekers van Gfk bekeken het koopgedrag van 10.000 huishoudens in de maanden april, mei en juni. In die maanden pakten de lokale versspecialisten weer wat marktaandeel terug van de grote supermarkten. De oorzaak wordt gezocht in de coronacrisis.

Coronacrisis

Voor de coronacrisis kochten veel consumenten alles bij de supermarkt vanwege het gemak. In de coronacrisis veranderde dit. Mensen zaten veel thuis en konden niet naar de horeca. Dus koos de consument ervoor om thuis te genieten. "Dat genieten wordt beter ingevuld door de speciaalzaak dan door de supermarkt", zegt GfK-onderzoeker Joop Holla tegen NOS.

Ook Inga Blokker, directeur van The Food Research Company, zoekt de verklaring in de behoefte aan genietmomentjes. Daarnaast wijst zij erop dat veel mensen in coronatijd liever niet naar de supermarkt gingen vanwege de drukte. Ook heerste tijdens de lockdown heel erg de gedachte om lokale ondernemers te steunen.

Wegvallen derde kanaal

De meeste versspecialisten zagen de afgelopen maanden meer klanten. Maar daartegenover staat dat ze ook omzet uit het derde kanaal misliepen. Denk aan het wegvallen van catering en bestellingen van de horeca. Bakkersbrancheverenging NBOV meldde eind juli nog dat bakkers nog steeds kampen met omzetverlies door het wegvallen van de omzet uit het derde kanaal.

Na de coronacrisis

De grote vraag is natuurlijk of deze klanten ook na de coronacrisis de lokale versspecialist blijven vinden. "Het zou heel mooi zijn als de slager en de groenteboer in de afgelopen maanden aan de consument hebben kunnen laten zien waarom zij belangrijk zijn. Maar ik denk dat de supermarkt het primaire kanaal blijft", zegt Blokker tegen de NOS. Zij denkt dat versspecialisten moeten inspelen op het gemak van de supermarkt en het bijzondere van een speciaalzaak.

Bron: NOS / NBOV

 

 

 

Dossiers
Lees ook
Er komen weer nieuwe coronamaatregelen aan

Er komen weer nieuwe coronamaatregelen aan

De coronacijfers lopen op en het aantal ziekenhuisopnames stijgt. Vanavond om 19.00 uur kondigt het kabinet nieuwe maatregelen aan in een persconferentie. Het zou gaan om een gedeeltelijke lockdown van drie weken. Dat meldt NOS.

Bedrijven kampen met tekort personeel

Bedrijven kampen met tekort personeel

Treinen die niet kunnen rijden, restaurants en winkels die de openingstijden moeten aanpassen, schoolklassen die naar huis worden gestuurd. Allemaal vanwege een tekort aan personeel. Een kwart van de Nederlandse bedrijven kampt hiermee.

Beko OmzetBarometer: Hogere omzet in derde kwartaal 2021

Beko OmzetBarometer: Hogere omzet in derde kwartaal 2021

Beko Advies publiceerde 2 november de nieuwe Beko OmzetBarometer met daarin de winkelomzetten van het eerste, tweede en derde kwartaal van 2021. Hieruit blijkt dat in het eerste kwartaal de omzet hoger was dan in 2020 en deze in het tweede sterk afvlakte. In het derde kwartaal lag de omzet weer hoger dan het voorgaande jaar.