Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) onderzocht de belangrijkste aspecten van brood volgens de consumenten. Smaak, voedzaamheid, gezondheid en betaalbaarheid blijken bovenaan te staan. Vooral betaalbaarheid is het afgelopen jaar een belangrijk aspect van brood geworden. Consumenten kunnen de betaalbaarheid van brood dus ook in deze dure tijd waarderen.
Het NBC brengt jaarlijks de broodmarkt, zowel in-home als out-home, in kaart. Daarnaast doen ze onderzoek naar de kennis, houding en gedrag van consumenten. Uit de resultaten blijkt dat 92% van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder op een gemiddelde dag brood eet. Tijdens de lunch wordt het meeste brood gegeten, gevolgd door het ontbijt.
Nederlanders eten gemiddeld 3,8 sneetjes brood per dag. De helft hiervan wordt tijdens de lunch gegeten. Doordat de consument meer gevarieerd eet, is de dagelijkse broodinname afgenomen. Dit is vooral te zien tijdens het ontbijt. Met name vrouwen zijn minder brood gaan eten tijdens het ontbijt. Het ontbijt stond onder druk, maar blijft de laatste drie jaar vrij stabiel.
Waardering van brood
De consument denkt bij brood aan de woorden vers, bruin, volkoren, lekker en gezond. Naast smaak wordt brood ook steeds meer gewaardeerd om voedzaamheid, vezels, nutriënten en gezondheid. 76 procent van de Nederlanders denkt dat brood gezond is. Voor de consument zijn smaak, voedzaamheid, gezondheid en betaalbaarheid de belangrijkste aspecten van brood. Met name betaalbaarheid bleek het afgelopen jaar belangrijk.
Geen nieuws van Bakkers in bedrijf meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke woensdag het laatste nieuws.
|
Ontwikkeling van het broodvolume
Vanaf 2009 daalde het totaal broodvolume. Dit kwam door slechte publiciteit. Berichten verschenen over haar en asbest in brood en in verschillende boeken werd brood als dikmaker neergezet. Vanaf 2018 steeg het broodvolume weer. Dit komt mede door de campagne ‘Ode aan het brood’ en het positief benadrukken van de gezondheidsvoordelen.
Deze stijging hield niet aan in 2020. Vooral de out-of-home consumptie daalde flink, doordat de horeca zijn deuren moesten sluiten. In-home consumptie profiteerde daarentegen wel van de crisis. De consumptie buiten huis steeg na de coronacrisis, maar het is nog steeds niet op niveau als daarvoor. Het NBC vermoedt dat de gestegen energiekosten en inflatie de oorzaak zijn. Vanaf september 2022 is het NBC met een nieuwe broodcampagne gestart. Daarmee hopen ze weer een positieve draai te geven aan het broodvolume.
Ambacht staat onder druk
Het ambacht heeft van de coronajaren fors geprofiteerd, maar het volume in 2022 is flink onder druk komen te staan. De huidige economische situatie maakt het dat de ambachtelijke bakkers het moeilijker hebben dan de supermarkten. De gemiddelde prijs van brood is de afgelopen jaren gestegen en het aantal kopers neemt af. Ze komen minder vaak en kopen minder dan voorheen.
Consumenten kiezen voor ambacht
De prijs is geen reden waarom consumenten naar een bakker gaan. Voor wie prijs belangrijk is gaat naar de supermarkt. Consumenten kiezen voor het ambacht vanwege de smaak en versheid. Gepensioneerden zijn oververtegenwoordigd bij het ambacht, maar de afgelopen jaren vond een verjonging plaats in klanten en meer huishoudens met kinderen kopen nu hun brood bij de bakker.
Toen de horeca dicht was in coronatijd hebben veel consumenten vers belegde broodjes en andere direct te consumeren broodjes bij de ambachtelijke bakker en supermarkten gehaald. In 2022 is deze consumptie veelal behouden.
Wit broodeters blijven wit brood eten
Er bestaan drie verschillende groepen broodeters. De eerste groep eet witbrood, de tweede kiest voornamelijk voor bruin en de laatste groep eet meestal volkoren. NBC had een verschuiving verwacht naar volkorenbrood. Het tegendeel is bewezen, de groep mensen die wit brood eten is nagenoeg gelijk gebleven. Alleen bij de tweede groep is een verschuiving richting volkoren zichtbaar. Een groot deel van de wit broodeters is niet met hun gezondheid bezig, daarom wordt de groep niet kleiner.