Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Supermarkt_pixabay

Foto: Pixabay

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Voor het onderzoek keek GfK naar de productprijzen van 55 basisproducten  in verschillende supermarkten. Het onderzoeksbureau constateerde dat de prijsstijgingen per product verschillen. Zo stegen de prijzen van bijvoorbeeld brood en pasta meer dan gemiddeld, terwijl de prijzen van chocolade en bananen nauwelijks zijn toegenomen.

Prijsverhogingen

Een gezin met vier personen is meer gaan betalen voor de dagelijkse boodschappen. “Gemiddeld gaven zij op jaarbasis zo'n 7000 tot 8000 euro uit aan boodschappen”, zegt Norman Buysse van GfK tegen NOS. “Zij betalen al snel zo'n 1500 euro meer voor dezelfde boodschappen dan een jaar geleden.” Hij verwacht niet dat de prijzen op korte termijn gaan dalen. Redenen voor de prijsverhogingen zijn onder andere de oorlog in Oekraïne, graantekorten en arbeidstekorten en deze “blijven nog wel even van kracht.”

Huismerk

Vanwege de duurdere prijzen kiezen consumenten vaker voor het huismerk en gaan naar goedkopere supermarkten zoals Aldi en Lidl.

Bron: NOS

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
ABN AMRO verwacht verdere stijging voedselprijzen

ABN AMRO verwacht verdere stijging voedselprijzen

ABN AMRO verwacht dat 2022 een moeilijk jaar gaat worden voor de foodsector. Producenten krijgen te maken met een forse stijging van de productiekosten, terwijl de consument door de inflatie meer op de prijs gaat letten. Een verdere prijsstijging lijkt onvermijdelijk volgens de bank.

ALDI breidt broodassortiment uit met boerenbroden van Nederlandse bodem

ALDI breidt broodassortiment uit met boerenbroden van Nederlandse bodem

Supermarktketen ALDI voegt boerenbroden toe aan hun Bakkersgoud-assortiment. De broden worden gemaakt van Nederlands tarwe en zijn geproduceerd en gebakken in Nederland.

Verhoog je omzet met verkoop voorverpakt ijs

Verhoog je omzet met verkoop voorverpakt ijs

Ice This Day is op 14 september dit jaar afgetrapt met een workshop over het opbouwen van je eigen merknaam en klantenkring. Hierop volgend deelt Jochem Neyens, de Belgisch-Limburgse eigenaar van De Potter & Oma’s IJs, zijn tips en ervaringen over hoe hij zijn bedrijf liet groeien door de verkoop van bekers ijs bij lokale supermarkten.

Altijd op de hoogte blijven?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief