Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Supermarkt_pixabay

Foto: Pixabay

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Voor het onderzoek keek GfK naar de productprijzen van 55 basisproducten  in verschillende supermarkten. Het onderzoeksbureau constateerde dat de prijsstijgingen per product verschillen. Zo stegen de prijzen van bijvoorbeeld brood en pasta meer dan gemiddeld, terwijl de prijzen van chocolade en bananen nauwelijks zijn toegenomen.

Prijsverhogingen

Een gezin met vier personen is meer gaan betalen voor de dagelijkse boodschappen. “Gemiddeld gaven zij op jaarbasis zo'n 7000 tot 8000 euro uit aan boodschappen”, zegt Norman Buysse van GfK tegen NOS. “Zij betalen al snel zo'n 1500 euro meer voor dezelfde boodschappen dan een jaar geleden.” Hij verwacht niet dat de prijzen op korte termijn gaan dalen. Redenen voor de prijsverhogingen zijn onder andere de oorlog in Oekraïne, graantekorten en arbeidstekorten en deze “blijven nog wel even van kracht.”

Huismerk

Vanwege de duurdere prijzen kiezen consumenten vaker voor het huismerk en gaan naar goedkopere supermarkten zoals Aldi en Lidl.

Bron: NOS

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
Inflatie stijgt met bijna 10 procent in maart

Inflatie stijgt met bijna 10 procent in maart

Alles wordt duurder. Voedsel, energie, benzine. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek steeg inflatie maart 2022 naar 9,7 procent. In februari was dit nog 6,2 procent. Alleen in april 1976 lag de inflatie hoger.

‘Supermarkt en consument moeten prijsstijgingen van voeding accepteren’

‘Supermarkt en consument moeten prijsstijgingen van voeding accepteren’

De oorlog in Oekraïne heeft naar verwachting hoge prijsstijgingen als gevolg. De prijzen van graan en oliehoudende zaden zijn op de internationale markten fors gestegen. Het doorbelasten van prijsstijgingen aan supermarkt en consument is nu de enige werkbare oplossing, schrijft Ceel Elemans, Sector Banker Food & Agri bij ING.

Supermarkten verspillen minder voedsel

Supermarkten verspillen minder voedsel

De voedselverspilling in supermarkten is afgenomen. Dat meldt stichting Samen Tegen Voedselverspilling op basis van onderzoek door Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit.

Altijd op de hoogte blijven?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief