"Chocolade is emotie"

Belgium Chocolate Summit_1

Begin juni organiseerde Chocolaterie, het Belgische vakblad voor de chocolatier, de Belgium Chocolate Summit. Drie dagen lang ging het in Antwerpen over chocolade.

Op de eerste dag werden de Belgium Chocolate Awards uitgereikt voor de beste praline en reep in het thema ‘Fashion’. De tweede dag volgde een reeks lezingen van trendwatchers, chocolatiers en grondstofproducenten. En de derde dag stond in het teken van Chocolate Nation, het grootste belevingsmuseum over Belgische chocolade ter wereld. 

Vernieuwing en inspiratie

Het doel van de tweede dag was om chocolatiers te inspireren en hen advies te geven: waar moet een chocolatier de komende jaren rekening mee houden om succesvol te worden of te blijven? Een aantal ervaren chocolatiers deelden hun visie op chocolade. William Curley, die zijn chocolade bijvoorbeeld in Harrods’ verkoopt, benadrukte het belang van de hoge kwaliteit van ingrediënten. Ook zoekt hij een gevoel van nostalgie op, door pralines te maken die geïnspireerd zijn op bekende chocoladerepen. Curley liet zijn Japans-geïnspireerde pralines ‘aged black vinegar’ en abrikoos-wasabi proeven.

Enric Rovira, de Ferran Adrìa van de chocolaterie, gaf een presentatie van allerlei kunstzinnige en soms abstracte chocoladeproducten. Elk jaar maakt hij paaseieren, maar ieder jaar op een heel verschillende manier. Hierdoor blijft het altijd om chocolade te kopen in zijn winkel. De Gault-Millau chocolatiers van het jaar 2018-2019 lieten hun bekendste pralines proeven: witte chocolade met kardemon en koffie; thee en koffie-hazelnoot.

Belgium Chocolate House

Een andere presentatie was van Marcelo Levit. Hij sprak over zijn ervaring als chief marketing officer bij de Belgium Chocolate House. De retailer verkoopt chocolade van een klein aantal hoge kwaliteitsmerken, zoals Neuhuis, Godiva en Leonidas. In de winkels krijgen de verschillende merken veel aandacht, omdat deze merken al een sterke naam hebben. Op dit moment heeft de winkel negen vestigingen.De keten is erg succesvol: ze verkoopt 1,6 kilo chocolade per minuut.

Levit legde de grootste leermomenten uit, die dit succes mogelijk hebben gemaakt. Hij benadrukte dat een chocolatier één concept moet kiezen en dit in alles moet uitdragen. In het geval van de Belgium Chocolate House waren dat de thema’s ambacht en premium.
Een tweede uitdaging is het vinden van een capabele ‘store manager’. Het was voor Levit een verrassing om te ontdekken hoe groot de invloed van een ‘store manager’ is. Hij of zij kan een winkel maken of breken.
Het derde punt ontdekte hij bij de opening van de winkel in Antwerpen. Alle elementen leken in orde, maar het bedrag per aankoop bleef toch achter in vergelijking met hun andere winkels. Na lang nadenken kwam hij erachter dat de mogelijkheid ontbrak om impulsaankopen te doen. En dat is een cruciale fout, immers: “Chocolade is emotie”.

Meer weten over chocolade? Het aankomende nummer van Bakkers in bedrijf staat volledig in het teken van chocolade. Dit nummer verschijnt 5 juli. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan!

                                                                                                                                                                                                                              

Lees ook
Winnaar exclusieve chocoladeletter van Coco & Sebas bekend

Winnaar exclusieve chocoladeletter van Coco & Sebas bekend

Kathy van de Schoot uit Oirschot won de Swarowski kristallen bezette chocoladeletter van Cocos & Sebas. Het Brabantse chocolademerk Coco & Sebas gaf deze exclusieve chocoladeletter met een waarde van 1.000 euro weg vanwege de opening van de nieuwe brandstore in ‘s-Hertogenbosch.

De Kerst Adventkalender van Callebaut

De Kerst Adventkalender van Callebaut

Het is december en het aftellen naar de kerstdagen is begonnen. Om dit aftellen nog leuker te maken presenteert Callebaut de Callebaut Kerst Adventkalender. Callebaut geeft elke dag mooie prijzen weg, zoals 5kg Callebaut chocolade.  Door elke dag het vakje van die dag te openen maken deelnemers kans op een van de vierentwintig Callebaut Kerstprijzen. Elke...

Klaar voor de start - GO! Het is tijd voor de Callebaut Kerst Adventkalender!

Klaar voor de start - GO! Het is tijd voor de Callebaut Kerst Adventkalender!

Talloze prachtige prijzen liggen klaar voor wie de uitdaging aangaat! Open alle 24 vakjes en maak dagelijks kans op een van de 24 Callebaut Kerstprijzen. We geven iedere dag 5kg Callebaut chocolade (Gold en Ruby) weg en andere leuke en handige goodies! De kans om verrukkelijke chocolade te winnen is nog nooit zo groot geweest!

Banketbakker omgeving Den Haag gezocht

Banketbakker omgeving Den Haag gezocht

Wat ga je doen?Binnen een team van 10 banketbakkers zijn ze op zoek naar een enthousiaste, creatieve en gemotiveerde banketbakker. Binnen het team lopen de taken...

Ovenist omgeving Breda

Ovenist omgeving Breda

Wat ga je doen?Wij zijn op zoek naar een ovenist. Er wordt gewerkt met 3 rotatie ovens en 2 grote broodovens. Als ovenist zorg jij ervoor dat het brood heerlijk...

Broodbakker gezocht omgeving Breda

Broodbakker gezocht omgeving Breda

Wat ga je doen?Wij zijn voor deze bakkerij op zoek naar een ervaren en zelfstandig werkende broodbakker. Je zal in de avond en nacht grootbrood maken en in de diensten...