Campagne brengt ode aan brood

15 maart 2018

Het imago van brood heeft flink wat te verduren gekregen. En dat is te merken aan de broodconsumptie, want die is de afgelopen jaren flink gedaald. Een nieuwe imagocampagne in Nederland en België - medegefinancierd door de Europese Unie - moet daar verandering in brengen.

Vraag een gemiddelde consument of hij brood eet, dan zegt hij ja! Brood past uitstekend in ons voedingspatroon en in onze eetcultuur. Toch zijn er mensen die twijfelen of helemaal geen brood meer eten. De meest genoemde redenen om geen of minder brood te eten, zijn afvallen of gezonder willen leven.

Tegelijkertijd kan brood nog steeds op veel sympathie rekenen. En dat is niet gek, want brood is lekker, veelzijdig, voedzaam, fantastisch in zijn eenvoud en onderdeel van een rijke eetcultuur. De nieuwe campagne ‘Brood. Goed verhaal.’ gaat de consument weer bevestigen welke plek brood in onze samenleving heeft.

Op het voetstuk

“Je knijpt ‘t, kneedt ‘t, kraakt, kruimt en steekt ‘t”, zo begint de campagne om brood op het voetstuk te zetten dat het verdient. De ontvanger wordt meegenomen door een krachtige televisiecommercial. Snelle beelden van diverse broodsoorten afgewisseld met slow motion beelden van krakende korsten worden getoond op televisie. Het draait om de beleving van dit geweldige product.

Naast de televisiecommercial zullen ook online video’s, radio en sociale media worden ingezet én ruim 400 tastings en evenementen worden georganiseerd. Een brede insteek van drie jaar dient ervoor te zorgen dat het volume van de broodconsumptie weer stabiliseert.

Unieke samenwerking

De imagocampagne wordt voor een groot deel gefinancierd door de Europese Unie. Het overige deel wordt betaald door Nederlandse en Belgische brancheorganisaties. NBC en Instituut Brood & Gezondheid zullen het project rondom de campagne de komende jaren uitvoeren.

In het project participeert een groot aantal organisaties. Nederlandse organisaties zijn de NVB, NBOV en NEBAFA. Vanuit België participeren FBGG (Federatie voor grote bakkerijbedrijven), UNIFA (de vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders), KVBM (De Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders), Instituut Brood & Gezondheid VZW en Bakkers Vlaanderen.

Wil je het volledige artikel lezen over de campagne 'Brood. Goed verhaal.'? Abonneer nu op het vakblad Bakkers in Bedrijf nummer 2 via: www.bakkersinbedrijf.nl/abonneren/

Altijd op de hoogte blijven?